Ett glas öl med Hasse Alfredson, 80 år idag

Denne mångsidige och högt begåvade man har funnits där under hela min uppväxt, ja hela mitt liv. Denne kulturgigant och humorikon har roat och på olika sätt engagerat mig utifrån sitt skådespeleri, filmskapande, författarskap, men kanske allra mest utifrån sin humor och sitt fruktbara och mångåriga samarbete med Tage Danielsson. ”Hasseåtage” – detta odödliga radarpar – var och är ett genialiskt och helgjutet ”varumärke” som alltid funnits där och alltid kommer att finnas kvar.

Jag söker efter ord för att uttrycka den alldeles väldigt speciella betydelse som Hasse Alfredson haft och har i mitt liv. Hasseåtage, AB Svenska Ord, var en institution i ordets mest positiva bemärkelse, en institution som fanns under de första 17 åren av mitt liv fram till 1985 då Tage som bekant så tragiskt dog i förtid. För mig var det viktiga år då jag växte upp och formades som människa. Hasse fanns hela tiden där i mitt medvetande och Hasseåtages ställning och genomslag kanske blev ännu starkare genom att TV under dessa år bara hade två kanaler och att de helt enkelt var så unika att det inte fanns nån konkurrens. De var bäst, helt enkelt.

I 70-talets och det tidiga 80-talets Sverige, tidigare minns jag av förklarliga skäl inte, var Hasseåtage starka mediaprofiler man ofta såg i tv och hörde i radio. Det var litet samma upplevelse som med Cornelis, många olikheter i övrigt, som jag tidigare bloggat om. Hasseåtage fanns där hela tiden i mitt medvetande på något sätt.

Jag är för liten för att ha sett någon av Hasseåtages revyer, men jag brukar se Hasse inne i Tomelilla då och då på somrarna när jag besöker Österlen. Nu senast förra sommaren vid bankomaten vid Stora Torget en vacker julidag. Vid dylika tillfällen brukar jag gå fram och säga tack för allt vederbörande bjudit på, så har jag gjort i många tidigare situationen, men inte i denna. Jag har på något sätt en sådan särskild respekt för honom att jag inte vill störa. Jag törs inte riktigt.

Jag tror att detta bl a också beror på att jag på senare tid förstått att Hasse inte längre tycker det är så kul längre. Den ena av de två DN-artiklar jag länkar till nedan handlar också just om det att han egentligen inte vill fylla år. Livslusten tryter. Av flera anledningar som jag inte ska gå in på här. Läs DNs artikel istället. Åter till fokus i denna blogg…

Hasse Alfredson har en alldeles särskild plats i mitt hjärta och många är de gånger då jag lånat av honom, hans ord, hans humor och formuleringar. De har följt mig genom livet på olika sätt och kanske manifesterades det allra tydligast då jag på min 40-årsfest för ett par år sedan helt enkelt valde att inleda kvällens festligheter genom att till slut, till gästernas bestörtning, själv travestera klassikern ”Stetsonhatt”- ni vet, ”vid 40 jämnt är man ett skämt och högre opp så åker man väl på en propp…” . Jag bara älskar alla de formuleringarna i den pärlan.

Därför vill jag idag hylla och gratulera Hasse Alfredson på hans 80-årsdag och när jag ska välja något ur den digra produktionen blir det en annan riktigt fin klassiker ur samma revy som ”Stetsonhatt”. Den är framåtblickande och fundersam på ett sätt som också är väldigt mycket Hasse.


”Ett glas öl” hämtad från ”88-öresrevyn” på restaurang Skeppet i Stockholm 1970 med Hans Alfredson (född 28 juni 1931) – en personlig favorit ur denne mans omfångsrika och imponerande produktion. Lägg märke till den fina stämsången med Tage och Gunnar Svensson vid pianot i slutet av låten. Det är så snyggt och enkelt gjort! Så känner man igen ett mästerverk.

Nu har barnen Hasse sjöng om vuxit upp och hunnit börja få barnbarn och de miljömedvetna tankar som Hasse hade redan då och ventilerade i denna fina lilla sång och sen lät blomma ut i filmen ”Äppelkriget” ett år senare är mer aktuella än nånsin.

Grattis idag Hasse och tack, tack, tack…

– – –
Två DN artiklar om Hasse Alfredson idag:
http://www.dn.se/kultur-noje/sa-skapades-totalkonstnaren-hasse-alfredson

http://www.dn.se/kultur-noje/scen/hans-alfredson-vill-inte-fylla-80

2 svar to “Ett glas öl med Hasse Alfredson, 80 år idag”

  1. helhetstänkare Says:

    Det är inte allt! Varför ingen vet att Hasse har grundat även Schackakademien där han är medlem fortfatarnde ?
    Jag förstår inte varför han är sur när man vet att det har skett revolution i Schacktänkandet: Schack har blivit ett geometriskt språk ! (Första händelsen i DN 9.5.93 B.Söderborg ordf. i STH:s SF: ”Schack är ett internationellt språk” )!
    Det som har drabbat Hasse är den första händelsen i S:ts historia: Den indiska kungen tappade livslusten och fick den tillbaka när hans tjänare kom till honom med S-spelet ! Visste han inte detta ?

    • Det är naturligtvis inte allt! Jag berättar, som alltid, min historia, mina minnen, mina associationer till dem ämnen, personer och platser jag skriver om. Tack för att du kompletterar med en av dina pusselbitar!

Kommentera

