”Sången ensam, återfunnen”

Månadsskifte, väderomslag.

Efter en vecka av vackert högsommarväder har vi 1 juli, regn och en mulen himmel. Gårdagkvällen var ännu en magnifik sommarkväll, en mycket vacker sommarkväll på Jorden. En värdig junifinal år 2011. Jag gillar ordet junifinal och skrev om det för ett år sedan:
https://japetus.wordpress.com/2010/06/30/junifinal/

Ett brottstycke ur en text av Simple Minds (”C Moon Cry like a baby”, 1983) når mig plötsligt:
”Outside it’s hot, the first of July
and the look in your eyes said, something is missing…”

Ja det är nåt som saknas just nu. Jag har av olika skäl fått bestämma mig för att inte åka till Ängsbacka i år. Jag hade visserligen bara kunnat vara där halva veckan. Men nu blir det inte så. Plötsligt öppnar sig fyra hela dagar av tid på hemmaplan. Jag ska förvalta dem väl. Bl a genom att gå upp på vinden och leta fram den låda som innehåller alla mina gamla video-8 kassettband. Nu är ju planen att börja digitalisera denna skatt av videofilmer tagna åren 1989 till ca 1998. Aktiviteter på vinden verkar lämpligt, jag tror nämligen att det kommer fortsätta regna i helgen.

Jag har onda aningar om att det här kan slå om och bli en av de där riktigt regniga somrarna med ihållande lågtryck. När det blir så tröttsamt med regnet efter ett par veckor att man helt enkelt måste lämna landet för att få njuta av sommarkänslan i t-shirt och kortbyxor. Som somrarna 1998 och 2000. Hoppas att jag har fel.

Nu till bloggrubriken. Bakgrund: jag gick i lågstadiet på Herrängens skola i Älvsjö, Stockholm och hade där en gammaldags, troende lågstadielärare som hette Majken. Hon var gissningsvis mellan 55 och 60 år gammal i mitten av 70-talet, obegripligt gammal med 7-åringens perspektiv. Majken var mycket sträng och samtidigt religiös på något sätt. Vi fick börja varje skoldag med att sjunga psalmer, ”old school”, som hon ackompanjerade sittandes vid sin pumporgel framme i klassrummet. Det hela kändes mer 50-tal än 70-tal. I själva verket kan Majken ha börjat som lärare redan på 40-talet. Så var det säkert.

Vi fick sjunga en del andra sånger också. Ofta med kristna förtecken. Och en av dessa visor har jag haft i bakhuvudet i många, många år. Brottstycken av texten och melodin har jag kommit ihåg. Men jag har inte kunnat hitta den. På senare år har jag googlat då och då – och fick till slut träff nu igår. Det var i en blogg där en tjej, nästan 20 år yngre än jag, berättade en liknande historia om den försvunna sången som återfunnits. Jag förstår att generationer av lågstadieelever sjungit den.
http://missb.bloggplatsen.se/2009/06/29/1797608-aterfunnen/

Det är en väldigt rar barnvisa med peace, love and understanding som ett gjutet grundtema, det handlar om förståelse mellan barnen på vår jord. Det känns väldigt mycket 70-tal och oerhört politiskt korrekt. Men den är fin, väldigt fin tycker jag. Och när jag blundar kan jag se fröken Majken framme vid orgeln – jag är tillbaka i skolbänken i klass 1d, Herrängens skola med en känsla av färgerna grönt, brunt och svagt orange och den speciella doften som jag minns att träet i bänklocket doftade av…

”Jag har sett på TV barn i andra land,
kan vi inte träffas undrar jag ibland?
Lille Jan i Holland på en båt han bor,
seglar på kanalen med sin far och mor.

Och på röda torget borta i Moskva
hoppar Anna hage det gör Anna bra.
Grekiska Maria ibland bergen bor
rider på en åsna, spinner åt sin mor.

Lille Takamura, han som är japan
leker med en drake hela långa dan.
Barn i andra länder hör jag ropar hej!
Jag såg er på TV, ni såg inte mig.

Jag vill komma till er, kommer ni till oss?
Folk ska vara vänner de ska inte slåss
Kom vi lär varandra lekar, visor, ord
vi som bor på samma runda, gröna jord.”

Jag vet nu att visan heter ”Vi som bor på samma jord” och att texten är skriven av Britt G Hallqvist, känd som poet, översättare och flitig psalmtextförfattare. Jag kan omedelbart se att det här är en text hon har skrivit. Det är helt genreriktigt.

Britt G Hallqvist, som bl a översatt Tolkiens ”Bilbo” och Richard Adams ”Den långa flykten”. Undrar förresten hur det gick till när hon bestämde sig för att att det var just ”Den långa flykten” som var lämpligaste namn för den engelska oöversättbara titeln, ortsnamnet ”Watership Down”?

PS:
Richard Adams bok ”Den långa flykten” figurerar för övrigt i Junifinal-bloggen jag länkade till ovan.

PPS:
Tack Lars Gustafsson för rubriken som är ett lån från din bok ”Sorgemusik för frimurare”, utgiven på Norstedts, 1983.

6 svar to “”Sången ensam, återfunnen””

  1. Tack för texten! Kom o tänka på låten men mindes bara Anna borta i Moskva.

    • Kul att jag kunde hjälpa dig minnas resten… Det är uppenbarligen en fin liten visa som många kommit ihåg långt senare i livet efter att de sjöng den…

  2. Kristoffer Says:

    Läskigt vad likt min skolgång. Gick i lågstadiet i Göteborg. Hade en lärare som hette Majbritta. 55 plus. Kristen. Morgonpsalm med tramporgel varje dag. Hittade hit för att jag googlade del av texten på den där sången som vi också fick sjunga.

    • Tack Kristoffer för din trevliga kommentar! Ja, det låter precis som det jag fick uppleva på lågstadiet i Herrängens skola i södra Stockholm åren 1975-1978…

  3. Jag gick i Sjöängsskolan i Älvsjö i Stockholm. Hade också en kristen lärare (magister) som sjöng psalmer med oss varje morgon på en orgel som han själv släpat dit. Vid något tillfälle hade vi musik med en kvinna som inte vanligtvis arbetade på Sjöängsskolan och sjöng då bland annat Vi som bor på samma jord. Jag har ett svagt minne av att hon sa att det var hon som hade skrivit den.. Detta var i slutet av åttiotalet.
    Har tänkt sjunga sången för mina barn, men det enda jag kom ihåg var ”…och på röda torget, borta i Moskva, hoppar Anna hage, det gör Anna bra..”
    Jättekul att jag hittade den här! 🙂

    • Tack för din trevliga hälsning!
      Ja det här verkar verkligen vara en sång som generationer av skolbarn sjungit! Så även i Örby!
      Det verkar också vara en och annan som gör anspråk på att ha skrivit låten, men det är alltså ingen annan är Britt G Hallqvist som skrivit texten.

Kommentera

