Offline på hemmaplan, en intressant upplevelse

När jag kom hem från jobbet i torsdags fann jag att mitt comhem-modem helt stilla hade somnat in under dagen.  Det var dött, ingen signal. Sålunda var min dator offline och det var ett par år sedan jag senast fann mig i den belägenheten.

En gång i tiden var ju alla datorer offline. I själva verket var det ju i praktiken så för de flesta ända fram till sena 90-talet. Men det är väldigt tydligt idag hur litet man kan göra med en dator som är offline. Ja i alla fall gäller det mig som mest använder min dator just till kommunikation av olika slag.

Jag märker hur oerhört beroende jag är av och van vid att ha en online dator hemma. En krypande olustig känsla börjar sprida sig i kroppen när jag inte längre är online hemma. Räddningen nu blev min iPhone som jag genom kontakt med mer IT-upplysta vänner fick reda på kunde användas för att skapa ett W-LAN och använda datorn igen. Det fixade jag inte. Men mejlandet går ju bra via min smartphone. Hå hå ja ja!

Kommentera

