Nypremiär på Centralbadet idag

Så kom det sig då att jag i dag denna soliga lördag den 10 september klev in på Centralbadet igen för att återuppta min i juni 2010 avbrutna träning där. Jag har tränat regelbundet på Centralbadet sedan i februari-mars 1999 då jag just kommit tillbaka från min första långa Thailandsresa och ville fortsätta den träningstrend jag där inlett.  Det blev början på 11 års oavbruten träning där.

Upphållet som äntligen bröts idag hade varat i 15 månader och är det i särklass längsta under de ca 12 år som gått sedan jag började träna regelbundet. Jodå, en hel del jogging, situps och armhävningar har det också blivit, men inte alls den fokuserade träning jag tidigare gjort i Centralbadets gym. Jag provade Forsgrénska ett tag i början av året, men det var inte på långt när så trevligt. Nej, det funkade inte för mig. Det är tydligt för mig vad denna guldkant som Centralbadet är verkligen betytt för mig.

Renoveringen av badet var en följetong i sig, men nu är väntan över. Badet öppnade igen i juni efter att ha haft stängt i ett år. Beskedet till oss i kunder var ursprungligen 3-4 månader. Desto mer glädjande då att resultatet blivit så bra! För nu är det verkligen väldigt fräscht och fint, varenda kakelplatta är utbytt. Och en konstig känsla att de gjort en rockad med damernas och herrarnas omklädningsrum samt bastuutrymmen. De har helt enkelt bytt plats.

Fascinerande att gå runt och se alla förändringar som skett i denna lokal jag tillbringat så mycket tid i i så många år. Gillar särskilt den romerska rena vita marmorkänslan i relaxen. Den nya iskalla poolen/vattengraven var toppen efter bastun, som att stiga ned i en isvak – en aktivitet jag verkligen gillar.

Här är länken till hela följetongen om renoveringen på Centralbadet, samt alla mina tidigare bloggar om badet:
https://japetus.wordpress.com/2011/06/13/vantan-ar-over-centralbadet-har-oppnat-igen/

Och här en artikel från ”Vi i Vasastan” från slutet av maj i år som berättar mer sammanfattande om nyheterna på badet och om renoveringen:
http://www.direktpress.se/viivasastan/Arkiv/Artiklar/2011/05/Sa-blir-nya-Centralbadet/

4 svar to “Nypremiär på Centralbadet idag”

  1. Centralbadet är ett sådant där ställe som jag känner att jag skulle vilja besöka någon gång när jag är i hufvudstaden. Det blir ju bara aldrig av!

    Var gymet lika bra som du mindes det? Eller bättre kanske?

    • Ja vännen, det är verkligen värt ett besök. Badet har varit vackert alltsedan det byggdes i sin karaktäristiska jugend-stil redan 1904, men har på senare år varit i behov av renovering. Nu är den renoveringen klar och det blev riktigt bra. Helt fantastiskt faktiskt.
      Men gymmet tittade jag faktiskt inte på igår, inte mer hastigt genom en glasruta och det såg bra ut. Min förkylning är inte riktigt ur kroppen än och jag ville inte öppna så hårt, så jag nöjde med mig simning och litet armhävningar igår… Gymmet är i alla fall helt ok, de har bra maskiner och två skivstänger med fria vikter och en rejäl uppsättning hantlar. Räcker väldigt bra för mig, men riktigt inbitna kroppsbyggare skulle säkert tycka det var för litet…

  2. Gymmet är i stort sett orört, på gott och ont. Fortfarande opretentiöst, oftast ganska lite folk, men också lite halvunket och kunde ha vunnit på lite ommålning, nya mattor etc, men jag ska inte klaga, jag har också saknat denna träningsoas, och gillar skarpt den nya designen i relaxen, den numera fräscha bubbelpoolen och de nya dusch/bastuutrymmena.
    Bra idé att flytta upp bar/restaurang också.

Kommentera

