11 september 2001 – dagen som förändrade världen

Det är en sen septembereftermiddag, en strålande vacker tidig höstdag och jag promenerar i ganska högt tempo längs Brunnsviken, tittar då och då ut över vattnet, tittar upp mot den klara himlen och riktar sedan åter blicken framåt längs gångvägen och fortsätter min snabba promenad. Det är en väldigt speciell dag, en av de mest speciella i mitt 33-åriga liv, en historisk dag och det har jag förstått redan då, redan där när jag går längs vattnet. Minnena finns kvar och de är knivskarpa.

För just denna tisdag den 11 september 2001 har jag bestämt mig för att gå från Frescati till det sedan långt tidigare planerade mötet med min mentor inne i Vasastan. Jag kände att jag behövde den här promenaden, inom mig rusar tankarna fram och tillbaka. Det har varit en omskakande och omtumlande dag för mig som efter tio år i arbetslivet denna höst återvänt som student till Företagsekonomiska institutionen, Stockholms Universitet som nu hunnit flytta till mer trivsamma lokaler i Kräftriket vid Brunnsviken.

Jag är både orolig och upprörd efter det jag nyligen fått se; FEKen har tv-skärmar uppsatta utanför föreläsningssalarna och där har jag nyligen, live på CNN, fått se något som för alltid kommit att etsa sig fast på näthinnan. Något helt fasansfullt omtumlande. Att se de två WTC-tornen falla samman, ett efter ett, är nog det mest fasansfulla jag någonsin sett på TV. Det gick liksom inte att ta in vidden av det.

Väl framme vid det trygga och välbekanta kontoret på Karlbergsvägen minns jag att det kändes väldigt bra att få sätta sig ned i soffan och i någon timme bara få prata av sig med en klok och trygg person. Vårt samtal den gången handlade just bara om vad som hänt och vad det skulle kunna innebära för oss i Sverige och för världen. Att det var mycket som skulle komma att förändras det kunde vi ana redan då; att USA skulle komma att slå tillbaka och slå tillbaka hårt och att förutsättningarna för att flyga och resa skulle komma att förändras.

Jag minns min första resa till NYC i augusti 2000, en resa i en helt annan värld, innan IT-bubblan spruckit, innan de skärpta säkerhetsrutinerna på flyget, innan kriget mot terrorismen, innan WTC-tornen föll, innan kravallerna och förstörelsen i Göteborg, innan Sverige gick i krig igen för första gången på 200 år, innan hela Bush-erans försämring av USAs ställning i världen i och med de krig som följde. Det är så mycket som förändrats.

I en dryg veckas tid har den här årsdagen påtalats gång på gång i media. Just nu denna morgon pågår ett minnesprogram på SVT. De flesta som är över 20 år idag har säkert minnesbilder av vad de hade för sig den där dagen för idag 10 år sedan. Just min upplevelse av själva händelsen beskrev jag själv här i bloggen för prick ett år sedan ”nio år efter WTC-tornens fall”:
https://japetus.wordpress.com/2010/09/11/nine-eleven-2001-nio-ar-efter-wtc-tornens-fall/

Kommentera

