Oktoberfinal, Downton Abbey tillbaka

Så har vi åter vintertid, klockat backade en behaglig timme inatt. Hur kunde det gå så här fort? Oktober månad är nästan över och vi är nu snubblande nära november…

Det är ändå ofta jag har den här upplevelsen av höstarna. De liksom rusar förbi i ett snabbare tempo än vårarna. 20 veckor från sommar till jul och inga ledigheter. Pang, pang, pang…

Det är nu väldigt påtagligt att det är höst, färgerna har skiftat nästan överallt och många av bladen faller nu. Eller har fallit. Jag får se till att komma ut på åtminstone en rejäl lövsparkarpromenad.
Igår, i lördags, var det riktigt fint väder, men då var jag tvungen att städa upp på balkongen efter sommarens odlingsäventyr. Allt det vissna som stod på balkongen måste tas om hand. Det mesta kastades, så var också de flesta växterna ettåriga.

Tyvärr drabbades de flesta av växterna av nån sorts ohyra, spinn tror jag det kallas. Som spindelnät på bladen. Syrénen klarar sig helt säkert och jag tror även lönnen och någon av ekarna ska överleva. Hoppas det. Litet omplanteringar skedde också så nu är jag förberedd för vintern. Den första odlingssäsongen har varit en lärorik upplevelse för mig.

Och så igårkväll hade jag glädjen att åter stifta bekantskap med utmärkta engelska tv-serien ”Downton Abbey”, detta utmärkta kostymdrama vars första säsong tog sin början 1912 just efter att Titanic förlist och slutade i augusti 1914 just som det stod klart att kriget brutit ut, ”Det Stora Kriget”. Jag följde serien i våras och gläds nu åt andra säsongen. Tidpunkten är nu sommaren 1916 och på västfronten har slaget vid Somme inletts.

Det är ett mycket vackert och välspelat drama i bästa engelska stil, mina tankar går till klassikern ”Brideshead revisited”, eller ”En förlorad värld” som det hette på svenska. Gillar man det ena gillar man med stor säkerhet också det andra. Jag fascineras av den här tiden, ”La Belle Epoque”. Det storslagna, överdådiga, närmast megalomaniska i tiden ca 1890-1914 som präglades av sorglös framtidstro och teknikfascination fick ett brutalt slut och uppvaknande i o m just Titanics undergång och det Första Världskrigets fasor. ”Downton Abbey utspelar sig alltså egentligen i efterdyningarna av denna tid och hämtar mycket av sitt innehåll i de förändringar som uppstod.

Kommentera

