Besök på ett övergivet Djurgården en måndagkväll i november

I måndags hade jag en mycket annorlunda upplevelse på Djurgården i folktomt novembermörker.

Resan börjar vid Slussen där jag och en god vän kliver på Djurgårdsfärjan i den kraftiga novemberskymningen vid pass kl 18.12 och får göra en nästan ensam överfart till Djurgården, en mycket speciell känsla. Det är också en mycket speciell känsla att kliva av vid Allmänna Gränd och gå förbi Gröna Lund och vika av förbi Cirkus mot Skansen, dessa miljöer där det kryllar så av människor sommartid, men som nu är folktomma. Det blir en så väldigt drastisk skillnad när bullrande, slamrande och stojiga Gröna Lund tystnat och bommat för säsongen.

Vi är på väg till Lilla Hasselbacken, ett veritabelt kulställe till restaurang från anno dazumal, det förr-förra sekelskiftet. Det ligger mitt emot Skansen och jag brukar vara där i april varje år och äta vårmiddag med en annan god vän. Nu handlar det om en försenad födelsedagsmiddag i november. Den här kvällen är vi passande nog de enda gästerna i restaurangdelen.

Djurgården kan nog inte bli mer övergivet, folktomt och öde än en sådan här kväll i november. Långt efter sommaren. Långt efter höstmarknaderna och ännu en tid innan julmarknaderna. En måndagkväll i november är Djurgården en av de platser Gud glömde, känns nästan som en av de platser som inte behövs som jag brukar skriva om. Men det gör det absolut. Djurgården behövs även i november och jag är glad att jag och min vän kom hit den här kvällen. Det var en fin kväll…

Kommentera

