”Prometheus” – filmen, myten och kopplingen till Alien

”The search for our beginning could lead to our end” – en oneliner värdig en Hollywood-produktion med kraftigt tilltagen budget. En oneliner värdig Ridley Scotts nya film ”Prometheus”…

Efter sådana odödliga SF-klassiker som ”Alien” och ”Blade Runner” är jag omåttligt nyfiken på vad Ridley Scotts nya science fiction skapelse ”Prometheus” kommer att bjuda på? Filmprojektet har omgivits med mycket hysch-hysch, men har beskrivits som en ”prequel” till Alien. Dvs en film som kronologiskt kommer före Alien på samma sätt som ”Bilbo” kan sägas vara en prequel till ”Sagan om Ringen”.


Prometheus mörka och hemlighetsfulla filmaffisch

Filmens namn är dessutom mycket intressant och välfunnet. Myten om Prometheus är hämtad ur den grekiska mytologin. Enligt den gamla grekiska myten var det Zeus och titanen Prometheus som skapat människorna. Prometheus formade de första människorna av lera och reste dem upp att gå på två ben. Zeus tände sedan livets låga i dem.

Zeus ville att människorna skulle förbli primitiva varelser för han var rädd att någon av dem kunde utvecklas och börja tävla med honom om makten. Prometheus däremot hade lärt sig att älska människorna och ville se dem växa och utvecklas. 

Prometheus förstod att han aldrig skulle kunna få Zeus tillåtelse att ge människorna eldens gåva. Därför stal han gudarnas eld och förde den i hemlighet till människorna. Han hjälpte människorna också på andra sätt. Med Prometheus hjälp utvecklades människan långt snabbare och på ett helt annat sätt än vad som annars varit möjligt.


Prometheus för elden till människan”, målning av Heinrich Fueger, 1817

Men när Zeus en natt såg eldarna brinna på jorden, förstod han att han blivit lurad.  – ”Förbjöd jag dig inte att lära eldens hemlighet åt människorna?” frågade Zeus. ”Förstår du inte att med din hjälp kan människorna en dag trotsa även gudar?” – ”Om man lär människan att älska och hon blir lärd på rätt sätt, trotsar hon aldrig gudarna”, svarade Prometheus.

Men Zeus blev rasande och lät tillfångata Prometheus och föra honom till Kaukasusbergen långt i öster där titanen fick ett fasansfullt straff, fjättrad i kedjor vid berget. En stor och extra elak örn hackade och slet varje dag i sig hans lever; varje morgon växte levern fram på nytt och tortyren kunde upprepas, i evighet. (Först efter många år befriades Prometheus av hjälten Herkules så att hans fasansfulla kval kunde få ett slut.)

Prometheus hjälpte alltså människan att utvecklas snabbare och på ett sätt som annars inte varit möjligt och det är här kopplingen till den nya filmen kommer. Det är alltså i Prometheus-myten fråga om gudomling intervention som hjälper människan på traven och i filmen är det en högre kosmisk, utomjordisk intelligens som hjälper människan att utvecklas.

Denna tanke om att människan tidigare i historien fått utomjordisk hjälp att utvecklas är något som den omtalade schweiziske författaren Erich von Däniken skrivit många böcker om från slutet av 60-talet och framåt. På 70- och 80-talen var von Däniken ganska så mycket i ropet och jag minns att jag såg flera fascinerande och för mig då som barn litet skrämmande tv-program om honom från den tiden.

I den första Alien-filmen anar huvudpersonerna (och filmens tittare) lämningar efter varelser som inte är de reptilliknande monster som gav filmsuccén dess namn. Dessa varelser ska ha haft med monstrens tillkomst att göra och ska också vara den utomjordiska intelligens som hjälpt människan att utvecklas. I Prometheus-filmen ska det alltså handla om ett försök att utforska dessa äldre varelsers ursprung. Uppenbarligen en mycket farligt ambition… Något man kan göra en stor episk SF-film om.


En av få tillgängliga bilder ur filmen. Noomi Rapace spelar en av huvudrollerna.

Det är en mycket medveten marknadsföringsstrategi att skapa frågetecken och mystifikation kring filmen. Producenterna är duktiga på att bygga nyfikenhet och spekulationer. Att jag bloggar om filmen nu är ytterligare ett bevis på det smarta upplägg man använt sig av då andra hjälper dem med marknadsföringen. Via länken nedan hittar man till webbplatsen där det går att läsa och se den officiella info som finns om filmen, litet filmsnuttar med intervjuer med Ridley Scott, bl a.

Filmen beskrivs som både ”horror” och ”science fiction”. En storslagen, mörk och skrämmande film. Filmen ska dock inte vara någon orgie i datoranimerade specialeffekter utan Scott sägs ska ha följt rådet från special effects artist Douglas Trumbull i samband med inspelningen av Blade Runner 1981, ”if you can do it live, do it live…”.

Det verkar mycket lovande. Kanske det bästa i genren på 25 år? 8 juni i sommar får vi svaret…

 

En första trailer till filmen:

Webbplats med mer information om filmen:
http://www.prometheus-movie.com/

4 svar to “”Prometheus” – filmen, myten och kopplingen till Alien”

  1. Ser med stor spänning fram emot den här filmen. Hemlighetsmakeriet ger lite flashbacks till tiden innan första ALIEN-filmen släpptes, det var samma hermetiska hemlighetsmakeri på den tiden. Inspelningsstudion där man byggt upp Nostromos katakomber, och soundstage-bygget av det främmande rymdskeppet, var helt avspärrade för utomstående, även anställda på filmbolaget. ALIEN-universat i Ridley Scotts händer skall kanske hanteras på det sättet😉 Det kanske är en myt, men det sägs ju att bara John Hurt visste vad som skulle hända i den första Chestburster-scenen – de övriga skådespelarna ska ha kommit dit helt ovetande om vad som skulle hända, så deras reaktioner i filmen är kanske inte helt skådespelade…

    Jag tycker också det är spännande att Scott har arbetat direkt med Giger, precis som i första filmen. Jag inbillar mig att de få alien-world-scenerier man ser i trailern ovan, har hans skulpturala dignitet, och hans mörka ”ande” över sig. Den dimensionen tycker jag t ex att ALIENS saknade.

    • Tack Anders! Mycket intressant att få ett ”förstahandsvittnesmål” från tiden innan den ursprungliga Alien-premiären… Fascinerande att det kan ha varit så att de andra skådespelarna inte visste vad som skulle hända med John Hurts karaktär i nyckelscenen vid matbordet. Dramatiskt…
      Ja Giger verkar vara en fascinerande konstnär som betytt oerhört mycket för den mörka och skrämmande hotfulla stämningen i första filmen. Och visst finns det något mycket storslaget, som du säger skulpturalt i det man anar i trailern…

  2. Tänkte bara tillägga: Sigourney Weaver var med i en brittisk talkshow på BBC för några kvällar sen, och hon fick faktiskt frågan om det var sant att de inte visste vad som skulle hända i den där chestbursterscenen. Hon svarade ”vi visste ju att något skulle hända med John. Hans replik i manus var ‘Oh my Goaurrrghh…’ Fast nej, vi anade inte vad. Att resten av filmpersonalen hade regnrockar på, borde väl i och för sig ha varit en ledtråd…”

    • Starkt! Vilket fascinerande sätt att göra en scen. Inte undra på att övriga skådespelare ser så väldigt chockade ut när det fruktansvärda händer…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: