Exit – Per ”Stig Vig” Odeltorp

Igår kom så beskedet att Dag Vags frontman Stig Vig hastigt avlidit tidigare i veckan. Det har framgått att det var i sviterna av de svåra njurproblem han haft på senare år.

Jag ville här rikta ett varmt tack till Per ”Stig Vig” Odeltorp (1948-2012) för alla kultlåtar, underfundiga texter och alla skratt dessa bjudit mig på genom åren.

Jag har väl egentligen aldrig varit någon riktig Dag Vag-fan och ändå har jag på något sätt varit det. Jag har lyssnat ganska mycket på dem, en och annan låt hittade också in på 80- och tidiga 90-talets blandband. Bandets underfundiga finurligheter och ordlekar har roat mig mycket genom åren. Så har även ett antal av deras drivna rockreggae-ska-pop-låtar.

Själva kallade de sin musik för ”transkontinental rockreggae”.  Jag har även sett dem live, men då först 1990.

Det finns ett antal låtar med dem jag återkommit till med jämna mellanrum. Bl a klassikern ”Samma sak” från LPn ”Palsternacka” från 1980. Här i lätt förklädd version framförd av bandet ”Zeg Deg” i den tecknade filmen ”Helvete också” av Lennart Gustafsson, 1980.

”Myrorna myllrar i stacken, medan stjärnorna föds och dör…”

http://www.youtube.com/watch?v=36rmA9lqqLs

Kommentera

