Klaustro von Fobi

Jag fastnade i den trånga lilla hissen hemma i söndags och fick en liten klaustrofobisk flashback. En gnutta kallsvett bröt fram i pannan innan jag andades in och ut några gånger och sedan tog upp mobilen för att ringa på hjälp.

Men jag fick en flashback från något betydligt mer obehagligt jag en gång var med om…

Det hände sig en fredageftermiddag i slutet av 70-talet då jag av någon anledning dröjt kvar längre än vanligt på Herrängens skola i Älvsjö där jag gick i låg- och mellanstadiet. Toadörren gick i baklås, vredet bara snurrade varv på varv när jag försökte vrida om och till på köpet fungerade inte lyset på toaletten. Alla hade gått hem för helgen och där stod jag i mörkret ca 20 år innan jag fick min första mobiltelefon… Hu!

Det säger sig självt att det var en mycket ångestladdad upplevelse för ett barn i 9-10 års åldern. Men jag minns ändå att jag tänkte att det finns ju i alla fall vatten i kranen i handfatet så jag kommer inte att behöva törsta ihjäl om det tar nån dag innan de hittar mig.

Lyckligtvis tog det nu bara ca en halvtimme, men en mycket olustig halvtimme, innan en av de vänliga kvinnliga vaktmästarna (Anna eller Alice) kom förbi på en sista runda och hörde mitt bankande och ropande. Det var en fantastisk känsla att släppas ut igen ur mitt fängelse!

PS:
Tack Niels Jensen för lånet av bloggens titel!

Kommentera

