Med Boeing 737-800 till Egypten

Det börjar åter dra ihop sig till en efterlängtad utlandsresa. Så här års är mitt behov av ljus och värme som störst. Desto bättre de gånger möjligheten att resa finns. Som nu.

Det blir Egypten igen trots tidigare blandade upplevelser där. Men att få tillbringa en vecka på en bra resort vid Röda Havet är verkligen en underbar upplevelse så här års och något som både kropp och själ behöver. Jag ser väldigt mycket fram mot att åter få läsa, träna, vila, äta, sova och skriva i denna härliga miljö. Siktet är nu inställt litet längre söderut i Egypten än vad jag tidigare varit.


En Boeing 737-800 från Norwegian

Och ja, än en gång kommer litet information från flygnörden här också. Nu är det Boeing som gäller för första gången sen 2008, men ingen Jumbo utan världens mest tillverkade trafikflygplan, Boeing 737, för kort- och medeldistansflygningar. Således ett flygplan lämpat för att flyga från Sverige till Egypten eller Kanarieöarna. Boeing 737 konkurrerar direkt med Airbus A320-serie som jag också mycket riktigt flög med förra gången till Egypten.

Tvåmotoriga Boeing 737-800, som premiärflög i linjetrafik i första version redan i februari 1968, tar i charterutförande nästan 200 passagerare, är 4o m lång och har en räckvidd på upp till 10 200 km. Det räcker med råge för att flyga oss till Marsa Alam i södra Egypten. Och det kommer att bli trångt för mig igen. Jag vet. Det ingår i upplevelsen när man är 193 cm lång. Platserna vid nödutgångarna är bokade sedan länge, men flygningen är inte 10 timmar lång denna gång, utan bara dryga 5 timmar.

Jag tar som vanligt plats några rader bakom vingen, för siktens skull. Ja detta eftersom jag gärna sitter vid ett fönster och fotar under flygningens gång. Var ju som bekant pilot i ett tidgare liv och är fortfarande barnsligt förtjust i att flyga! Nu är Boeing 737 inte något anmärkningsvärt snabbt flygplan. Hon gör 875 km/h, att jämföra med gamla pensionerade jämngamla sovjetiska Tupolev 154 som presterade 975 km/h och konkurrenten Airbus A320 som klarar 900 km/h.


Här ser vi seating för en charter-konfigurerad Boeing 737-800, klicka för större bild. Här finns ingen business class längst fram, utan man har maximerat antalet turistklass-stolar för att kunna frakta så mycket charterturister som möjligt med varje flight. Det blir till att boka plats på rad 24 eller litet längre bak för att få optimal sikt för fotograferingen.

– – –

Om A340-600, storebror i Airbus-familjen som jag flög med till Colorado, USA 2007 + bloggar om Colorado: https://japetus.wordpress.com/2007/09/13/om-att-flyga-till-usa-ar-2007/ https://japetus.wordpress.com/2007/09/19/lufthansa-har-aldrig-stortat/ https://japetus.wordpress.com/2007/10/20/the-land-of-suvs-and-honey-part-2/

Om Boeing 747 som tog mig till Thailand i samband med 40-årsfirandet i februari 2008 + blogg om Koh Phangan och Kho Samui: https://japetus.wordpress.com/2008/02/04/med-boeing-747-till-phuket-och-sa-vidare/ https://japetus.wordpress.com/2008/02/19/on-talin-ngam-beach-home-with-god/

Några rader om Cypern-resan i april 2009, trots att jag missade kommentera planet: https://japetus.wordpress.com/2009/05/06/ater-fran-cypern/

Om A321, lillebror i Airbus-familjen som tog mig till Egypten i februari 2010 + blogg om Egypten/Hurghada: https://japetus.wordpress.com/2010/02/09/lang-natts-fard-mot-dag/ https://japetus.wordpress.com/2010/02/28/tankar-efter-egypten/

Om snabba gamla sovjetiska arbetshästen Tupolev 154: https://japetus.wordpress.com/tag/tupolev-154/

Om A330-200 som jag flög med till Thailand i januari 2011: https://japetus.wordpress.com/2011/01/26/med-airbus-a330-200-till-thailand/

Den definitiva bloggen om alternativ charter på mitt sätt: https://japetus.wordpress.com/2010/02/14/charter-retreat-halsoresa-pa-mitt-satt/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: