Något mer om mitt förhållande till särskrivningar och ett särskilt tack till Fredrik Strage

Det kan inte sägas vara särskilt djärvt att utala sitt kraftiga ogillande av särskrivningar. Och ändå fortsätter jag att göra det. Bara för att det känns viktigt. Den här kampen kommer jag att fortsätta föra till sista patronen, ända till det bittra slutet.

För detta med särskrivningar är ett riktigt sattyg till otyg. Ibland är det verkligen svårt att förstå hur de människor tänker som systematiskt jobbar med denna språkförbistrande misshandel av vårt svenska språk. Det är naturligtvis inte ett dugg roligt för de dyslektiker som inte kan rå för att de åstadkommer en och annan ofrivillig särskrivning, men alla dessa exempel kan inte ha orsakats av dyslektiker.

Fredrik Strage kan verkligen vara rolig – jag har naturligtvis följt hans skrivande i många år eftersom han så gärna skriver initierat om musik – och det roligaste och viktigaste jag läst på länge av honom var just en krönika i DN om särskrivningar. Den hade dessutom en liten koppling till lördagens melodifestival som jag verkligen uppskattade och vill hylla honom för.

Strage hade förstås några riktigt, riktigt bra exempel på groteska särskrivningar:

”Skjut dörren fel anmäld”, ”Hög stadielärare”, ”Pann kaks smet” och ”Rök fritt”…

Men läs Strages utmärkta och träffsäkra krönika:
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-sarskrivningar-skrammer-mig-mer-an-sean-banan-och-terrorister

Ett svar to “Något mer om mitt förhållande till särskrivningar och ett särskilt tack till Fredrik Strage”

  1. Jag håller med till fullo, särskrivningar är så totalt onödiga! Läs även här: http://www.pleasecopyme.se/2012/02/botemedlet-mot-sarskrivningar/

    Regeln är så simpel att även om det finns undantag (som bekräftar den) så läser jag hellre varmkorvgubbe än varm korv gubbe.🙂

Kommentera

