Varma februari

För några veckor sedan skrev jag om kalla februari, att denna min födelsedagsmånad så ofta brukar bjuda på rejält vinterväder när man, som i år, börjat tro på en mild vinter. Och det blev också mycket riktigt ett par riktigt kalla veckor i denna månad.

Men medan jag hade min vecka i Egypten kom väderomslaget. Nu har jag varit hemma igen i en vecka och vi haft haft milt väder och plusgrader nästan varje dag. Det har nästan funnits en vårkänsla i luften. Men viktigaste orsaken till det är nog egentligen inte plusgraderna i luften utan de många fler timmar av ljus vi varje dag nu får. Slutet av februari är en helt annan sak än slutet av december.

Två månader har gått sen vintersolståndet och det är nu mindre än en månad till vårdagjämningen. Ljuset tilltar och jag slipper nu gå till jobbet i mörker trots att jag ofta lämnar mitt hem före 07 på mornarna. Solens resa fortsätter nu mot vårens balanspunkt då ljus och mörker väger jämnt. Jag tror på en tidig vår i år.

Kommentera

