”Rites of passage” – tankar kring studentexamen

Den 6:e juni 1987, för 25 år sedan vaknar jag upp trött, utfestad och medtagen vid lunchtid.

Dygnet innan hade varit ”sista natten med gänget”, studentexamen på Brännkyrka gymnasium i strålande väder efter en usel och kylig majmånad med mycket regn. Hela studentfirandet hade varit en känslomässig bergochdalbana för mig och det sista dygnet var själva kulmen på denna resa. Det var händelser värdiga en riktigt melodramatisk amerikansk high school film.

brannkyrkaredback3

Vid femtiden på morgonen satt jag och vännerna H och A och lyssnade på fågelsången i en radhusträdgård i Mälarhöjden. Vi var de sista som var kvar, som inte ville inte bryta upp, inte bryta den speciella magi som vi kände att stunden var laddad med. Vi pratade om det som varit och det vi trodde skulle komma. Fåglarna sjöng och solen steg långsamt upp på himlen.

Till slut var det bara jag kvar letandes efter en taxi nere vid Mälarhöjdsmotet över E4:an. Vid halvsjutiden var jag så slutligen hemma på Humlestigen i Älvsjö. Det kändes som om jag var den sista människan på Jorden. Allt var stilla, ballongerna och björkriset i trädgården slokade väl ungefär lika mycket som jag. Jag var helt slut, fysiskt och psykiskt, och hade festat ned mig i vikt från den extremt låga nivå jag då befann mig på. När jag tittar på bilderna tänker jag på hur Bowie såg ut 1975-1976, så alldeles väldigt smal.

Nu i efterhand kan jag se hur viktiga de händelserna var och hur oerhört utvecklande den resan blev.

2 svar to “”Rites of passage” – tankar kring studentexamen”

  1. Calle, glad att vara med då, glad att vara med nu. kram

    • Ja det är jag verkligen glad för. Det var starka upplevelser vi gick igenom och ditt stöd i den besvärliga tid som följde var avgörande för mig. Det är fint min vän, riktigt fint!
      Kram!

Kommentera

