”Triumfens ögonblick” – ”Chariots of fire”, olympisk Vangelis i London 2012

Ingen har väl kunnat undgå att de 30:e olympiska spelen nu pågår i London sedan ett par veckor…

Förutom en ovanligt kreativ, humoristisk och storslagen öppningssceremoni är det särskilt en sak, detalj, jag uppskattat med årets spel. Man har haft den goda smaken att använda den grekiske kompositören Vangelis storslagna stycke ”Chariots of fire” i samband med varje medaljutdelning.

Detta briljanta, stämningsfulla, melodiösa och oscarsbelönade stycke musik är hämtat ur filmen med samma namn, på svenska ”Triumfens ögonblick” (1981). Filmen handlar om två brittiska löpares uppladdning och deltagande i de olympiska spelen i Paris 1924.


Bild från den berömda – och nu i OS av Mr Bean skickligt parodierade –  öppningsscenen ur ”Chariots of Fire” med de engelska löparna på stranden

Det är en ovanligt vacker och gripande film som belönades med fyra Oscar, bl a för bästa musik. Mycket välförtjänt för Vangelis skapade ett tidlöst mästerverk som kommer att leva vidare så länge någon minns de olympiska spelen och dess bärande storslagna tanke om fred och förståelse. Jag har älskat och inspirerats av den här musiken alltsedan jag hörde den för första gången när jag såg filmen för 30 år sedan.

Jag har hört detta stycke otaliga gånger, men har trots det inte kunnat tröttna på det. Det kändes fortfarande fräscht och lika storslaget vackert när jag hörde det igen nu för några veckor sedan. Jag har i perioder av mitt liv faktiskt t o m använt denna musik när jag behövt ladda mentalt och meditativt inför viktiga fysiska och mentala prestationer. Det fungerar alltid; jag blir inspirerad och gör garanterat bättre ifrån mig.

Jag har dessutom läst att Steve Jobs tydligen använde denna musikaliska pärla när den första Mac-datorn skulle lanseras. Ett lämpligt och passande val i mitt tycke då såväl OS som Apple/Steve Jobs tillhör de mer grandiosa uttrycken i vårt samhälle och mänskliga kultur.


Grandiost vacker musik och suggestiva bildsekvenser när Vangelis (född år 1943 som Evánghelos Odysséas Papathanassíou) vid sin flygel framför ”Chariots of Fire” på Panatheons klassiskt helvita marmorstadion i Athen inför 90 000 åskådare i samband med öppnandet av VM i friidrott september 1997.

PS: Har i minst en tidigare blogg för ett antal år sedan haft anledning att återkomma till denna musikaliska lilla pärla. Den här gången handlade det om ett av de mer okända men inte desto mindre triumfatoriska ögonblicken i mitt liv… Lol!
https://japetus.wordpress.com/2009/03/03/triumfens-ogonblick/

 

2 svar to “”Triumfens ögonblick” – ”Chariots of fire”, olympisk Vangelis i London 2012”

  1. Johan Roman Says:

    Då jag uppskattar Stephen Fry, läser gärna hans böcker och uppskattar hans humor och allvar även på TV/film så vill jag dela med mig att hans första filmjobb var som statist i ”Chariots of Fire” som spelades in i Cambridge istället för Oxford.

Kommentera

