Nallebjörnsräden över Minsk – kejsarens nya vitryska kläder

Europas sista diktator kokar av vrede. Alexander Lukasjenko liknar mest en operettfigur i sin välbehängda julgransuniform och är nu utom sig av harm; något oerhört har inträffat. Någon har haft fräckheten att släppa ned teddybjörnar med budskap om frihet och demokrati från ett flygplan över hans älskade sovjetnostalgiska Vitryssland.


Alexander Lukasjenko (1954- ), Vitrysslands diktator

800 stycken nallar hann de släppa ned. Denna kränkning av det heliga vitryska luftrummet är en oerhörd skymf mot Vitryssland och nu krävs kraftfulla diplomatiska åtgärder mot landet som hålls ansvarigt – Sverige. Den vitryska ambassaden i Sverige ska stängas. Och den svenske ambassadören, den uslingen, ska utvisas ur Vitryssland. Naturligtvis är det också bäst att sparka Vitrysslands flygvapenchef och chefen för gränskontrollen som straff för deras totala misslyckande att hålla det vitryska luftrummet fritt från banditer…


Nallebjörnar från skyn

Mina tankar går tillbaka till maj 1987 då 18-årige Mattias Rust (född 1 juni 1968) med sin lilla enmotoriga Cessna i en episk flygning lyckades kränka sovjetiskt luftrum och ta sig hela vägen från Helsingfors till Moskva och till på köpet landade i Sovjetunionens symboliska hjärta på självaste Röda Torget. Det var också en riktig PR-kupp som fick huvuden att rulla i dåvarande högsta sovjetiska försvars- och militärledningen; något som hjälpte Gorbachev att bli av med förändringsobenägna gamla militärer.


Mattias Rust i sin lilla Cessna på Röda Torget den 28 maj 1987, några dagar före sin 19-årsdag…

Det är ännu lågt i tak i Vitryssland sommaren 2012. Mycket lågt. Lukasjenko har sänkt ståhöjden i de vitryska vardagsrummen till gammal välbeprövad sovjetisk nivå. Folket hukar och kryper. Landet är Europas sista tvättäkta diktatur och det är närmast en fars att följa det som händer kring nallebjörnsräden.

Det var säkert utifrån många väl avvägda synvinklar både onödigt och dumdristigt att göra nallebjörnsräden. Att kränka ett annat lands luftrum är naturligtvis allvarligt och i grunden formellt sett fel. Men skulle man kunna tänka sig att ändamålen någon gång helgar medlen? Somliga skulle säga, nej aldrig.

Jag är dock personligen litet ambivalent i frågan. Kan det finnas tillfällen då ändamålen helgar medlen? Är det fel att kämpa för demokrati och stå upp mot Europas sista diktatur? Nej, jag tycker inte det. Kanske var detta ändå ett tankeväckande sätt att sätta fingret på den stora tragedin som är dagens förtryckta Vitryssland.

Som läsare av denna blogg känner till har jag litet till övers för den här typen av totalitära stater, diktaturer där människor saknar demokratiska rättigheter. Min blogg är inte 100% politiskt korrekt hela tiden och jag tilåter mig ibland ironisera och raljera, som denna gång.

Likt kejsaren utan kläder fortsätter diktatorn Lukasjenko att lika aninglöst som krampartat hålla sig fast vid sitt vidriga förtryckande sovjetnostalgiska styrelseskick. Den här typen av anakronistiska regimer hör naturligtvis hemma i det förra århundret, på historiens kyrkogård. Lukasjenko är som en ensam dinosaurie i en ny värld där hans sort för länge sedan dött ut.

Hoppas att det inte ska behöva dröja länge innan folket i Vitryssland också får leva i demokrati och ha yttrandefrihet. Jag utnyttjar här min svenska yttrandefrihet och säger vad jag tycker om den här situationen. Jag bor i Sverige så jag har möjlighet att göra det. Jag hoppas att Lukasjenko snart utlyser fria val i landet så kan han ställa upp som kandidat och på riktigt vinna de förtroendet som demokratisk vald ledare. Ett förtroende hans totalitära ledarskap aldrig haft.


Filmsekvens som visar det lågtflygande propellerplanets ”bombräd” över Vitrysslands huvudstad Minsk

Kommentera

