September igen och några ord om ”Eighties” på SvT

Tillbaka i september igen. Har haft en vän från USA på besök och börjat på mitt nya jobb. Intensivt, svårt att hinna blogga.

Såg sista delen av ”Eighties” på SvT i går och blev åter litet tagen. Har följt större delen av serien under sommaren som gick och självklart måste jag kommentera den i min blogg. Konstigt vore det annars.

Tycker serien var riktigt välgjord och seriös, långt ifrån de vanliga fördomarna som jag jobbat så länge med att nyansera. ”80-talet var inte bara axelvaddar, pastellfärg och tuggummipop” säger de på programmets hemsida på Svt, vilket låter som ett eko av mitt gamla mantra som följt mig ända sedan den där medlemskrönikan på (eller blogg som det skulle hetat idag) på Passagen hösten 1999.


”Eighties” på SvT sändes i 10 avsnitt mellan 8 juni och 31 augusti 2012

Jag tycker journalisten Jens von Reis gjort ett bra jobb med denna serie. Bra upplägg, vettig disposition och över lag väl utvalda intervjupersoner och bra intervjuer. Och jag är kräsen när det gäller detta. Påläst är jag också. Och det var starkt att se serien. Det känns nu nästan rörande att se alla dessa bekanta ansikten som då var unga, se dem presenterade som den historia de nu är – och inse att man är en del av den berättelsen och faktiskt var med och upplevde allt detta.


Depeche Mode, ur första avsnittet ”1980: ”Synthare eller hårdrockare” – en vid denna tidpunkt oerhört rationell fråga att ställa sig. Mitt svar var vid denna tid glasklart…

Overkligt men sant att det nu ligger så långt bak i tiden. Ska inte åter fördjupa mig i detta mysterium.

”Rör inte mitt 80-tal!” – min ursprungliga 80-tals blogg:

https://japetus.wordpress.com/2010/08/09/ror-inte-mitt-80-tal/

2 svar to “September igen och några ord om ”Eighties” på SvT”

  1. Både jag och min fru har följt serien under sommaren (och blev lite irriterade över pausen under OS…) och det har varit underhållande och bra på alla sätt och vis. Flera av intervjuerna verkar vara överblivet material från ”Hitlåtens historia” som visats i svt tidigare, vilket absolut inte är något fel, det är bara kul att se resten av materialet.

    I slutet på sista avsnittet så pratades det ju lite om 90-talet, och det lät lite som om det skulle kunna komma en fortsättning. Ska man se till min ålder så är egentligen 90-talet ”mitt” årtionde, men i ärlighetens namn så hör jag nog musikaliskt hemma nånstans mitt emellan, runt 84-96 eller så.

    Vi pratade lite om vad som kan tänkas vara med i ett eventuellt Nineties, och första reaktionen var att det inte skulle gå att slå åttiotalet. Mycket på grund av att 90-talsmusiken först känns lite glömd och passé (Ace of Base, E-type, etc.), men visst gjordes mycket bra musik också. Man kan ju hoppas att det kommer en naturlig fortsättning nästa år, gärna i heltimmesformat!

    • Tack för ditt inlägg Pär! Intressant att du noterat att de hämtat en del material från hitlåtens historia. Såg bl a avsnittet med Kim Wilde och ”Kids in America”, tyckte mig känna igen klippet med henne när hon talade om sin turné med Michael Jackson, att det var från samma intervjutillfälle. Smart av journalisten att kunna använda intervjumaterialet så effektivt.
      Det var också smart att dra trådarna vidare in i 90-talet som de gjorde i programmet. Det är ju ett klassiskt grepp att inte låta historiska epoker sluta där de logiskt sett gör det utan se till de musikaliska förändringarna. Historiker brukar på det sättet säga att 1800-talet slutade först i o m första världskrigets utbrott 1914 och att 1900-talet slutade redan i o m Berlinmurens fall och kalla krigets slut… På samma sätt vill man säga att det musikaliska 80-talet inte slutade förrän grungen kom. Det var då 80-talet definitivt tog slut.
      Men 90-talet skulle ju innehålla både manchester och britpop och alla typer av extrem metal (och eurodisco) och jag vet inte vad man kan räkna med för genrer och stilar som är tillräckligt unika för att stå på egna ben? Vi kan helt säkert räkna med ett nytt avsnitt av denna serie…
      Apropå 90-talet så såg jag att en stor nostalgiturné nu redan är på gång med bl a just E-type… Arrangörerna bedömer att det nu gått tillräckligt lång tid för att det ska vara värt att kapitalisera på nostalgin bland 70-talister och tidiga 80-talister…

Kommentera

