Fridlyst med Mattias Klum på Borneo

Igårkväll fick jag åter glädjande nog se Mattias Klum på SvT igen, han slog ännu ett slag för att rädda Borneos regnskogar och dess mest kända utrotningshotade invånare – orangutangen. I programmet ”Fridlyst” på SvT kommer Klum i sällskap med olika kändisar att dyka upp de närmsta lördagarna och ta oss med till olika platser världen över. Budskapet är detsamma – väcka medvetenhet för olika utrotningshotade djur och deras hotade livsmiljöer.

I gårdagskvällen hade Mattias Klum med sig hockeylegenden Börje Salming och hans dotter med sig till Borneo och tittarna fick på bästa sändningstid tydlig information om den rovdrift på regnskog som sedan många år pågår på Borneo. I programmet nämnde Mattias att 75% av Borneos högklassiga låglandsregnskog huggits ned och ersatts med palmoljeplantager. Den otroligt diversifierade och artrika regnskogen har ersatts med de sterila monotona raderna av palmer. Där kan inga orangutanger leva, istället jagas de och slås ihjäl medan deras ungar säljs som sällskapsdjur. Det är vidrigt.


Naturfotografen Mattias Klum med Börje Salming och dottern Teresa på Borneo

Jag blir naturligtvis väldigt glad när denna fråga lyfts och påtalas igen eftersom det är något jag själv valt att engagera mig i. Något positivt att göra som motvikt till den ström av nedslående nyheter vi hör om världens tillstånd. Det gläder mig därför att jag nu i snart tre år varit orangutangfadder både via WWF och Save the Orangutan (tidigare BOS). Varje månad går pengar från mig till WWF och Save the Orangutan och jag känner en stor tillfredsställelse för jag vet att de gör skillnad. Jag har också jobbat ideellt av och till för Save the orangutan under de år som gått.

Det jag hade hoppats på med serien Fridlyst var förstås att det skulle ha funnits tydligare tips på slutet om hur man kan hjälpa till, hur man göra skillnad. Detta var också åt som både Salming och hans dotter naturligtvis frågade sig spontant inför de upplevelser de hade och den information de fick ta del av.

Och här kommer bloggen in. Jag vill naturligtvis uppmana alla mina läsare att, som jag, stötta Save the Orangutan/Rädda organgutangen och/eller WWF. Varför inte läsa litet mer om detta? Jag har skrivit en del om det.

Här en artikel om Samboja Lestari, Save the Orangutans projekt att återskapa regnskogsmiljöer för orangutangerna:
https://japetus.wordpress.com/2010/12/17/samboja-lestari-en-fristad-for-borneos-orangutanger-ett-stycke-aterskapad-regnskog/

Save the Orangutans svenska hemsida:
www.orangutanger.se

Min tidigare blogg om välgörenhetskvällen 2009 för Borneos orangutanger med Mattias Klum och Lone Dröscher Nielsen/BOS:
https://japetus.wordpress.com/2009/12/01/valgorenhetskvall-med-mattias-klum-och-lone-droscher-nielsen/

Min första blogg om att bli orangutangfadder:
https://japetus.wordpress.com/2009/11/24/orangutangfadder/

2 svar to “Fridlyst med Mattias Klum på Borneo”

  1. Hej,

    Jag blir så glad över att se Mattias enorma engagemang och glädje över naturens alla fantastiska djur och växter.

    I programmet från Borneo kunde vi se skogsbolagens rovdrift på regnskogen och i senaste programmet hur den Bengaliska tigern håller på att utrotas – detta när arealerna för tigern minskar, konflikterna mellan lokalbefolkningen ökar och tjuvjakten säljer kroppsdelar från tiger till den i huvudsak den asiatiska marknaden.

    Det är underbart att se denna okonstlade glädje och uppspelta minspel från gästresenärerna Anders och Rebecca Jansson, men efter förra programmet och under detta kryper en bitter sanning närmare – vi har samma problem i Sverige – i mindre skala, men vi har samma problem här!

    I Sverige har skogsbolagen fritt spel. De kan skövla utan att våra politiker gör någonting, avverka de sista gammelskogarna, skapa enorma kalhyggen, ersätta delar av skogen med en sorts träd som skapar en monokultur, förstöra vattendrag, vilket får till följd att fåglar utrotas, insekter försvinner, fiskar inte längre kan leka, men även att förutsättningen för våra egna rovdjur försämras.

    Skogsägare klagar på att älg äter upp nyplanterad skog – skjut mer älg. Mindre marker att vandra på och hitta föda i gör att varg och björn riskerar komma när människor i jakt på mat. Rivna får, renar och älgar (jägarnas älgar) blir rivna och debatten om våra rovdjurs vara eller icke vara blossar upp.

    Delar av jägarkåren förordar en utrotning av vargen… samma jägarkår som bedriver lobbying i Riksdagens källarutrymme för ökad jag i Sverige. Inavel är en överhängande risk för vår vargstam och nu har jakt på både varg och björn blivit den senaste utmaningen för jägare – tänk att få triumfera med likdelar av varg och björn på golv, på väggen i hemmet eller jaktstugan.

    Jag har alltid sett delar av jakten som en självklarhet där vi människor försöker undvika konflikten mellan människor och våra vilda djur genom jakt. Ja, jag har varit blåögd, otroligt blåögd. Att vi under all år skulle haft som huvudsakliga syfte med jakten att behålla en balans i naturen och skjuta sjuka djur för att stärka valda djurarter för att skapa en harmoni mellan oss och dem.

    Istället ser jag jägare som ser jakten som en naturtrogen thriller där möjligheten att få döda ett djur är den ultimata kicken – inte att vara i naturen och känna spänningen som Mattias Klum och hans medpassagerare över att få se vilda djur i dess rätta miljö och fascineras över dessa underbara djur och den natur de lever i.

    Det är inte tystnaden, fåglarnas kvitter eller en förbi springande älg som som delar av jägarkårens hjärta att banka hårdare under hösten i Sverige, utan att få avlossa skott… att få döda ett djur.

    Vad är det då som skiljer Sverige förutom det faktum att våra jägare inte fått igenom kravet att utrota vargen trots enskilda jägares upprop och försök genom tjuvskytte? Ja, först handlar det om fattigdom i delar av dessa länder där en ko eller ett får för många kan vara avgörande för familjens överlevnad. Likaså bristen på kunskap ett bidrag till tjuvskytte och den starka efterfrågan på potenshöjare mm en stark bidragande effekt på enkla utvägar för den som lever under svåra förhållanden.

    I Sverige vet vi vad utrotning av varg och björn skulle innebära; populationen av allt från älg till sorkar skulle påverkas och hela näringskedjan skulle förändras med katastrofala effekter för den balans som normalt finns i naturen – faran med att bryta en länk i en kedja fick vi lära oss om i låg- och mellanstadiet. Kanske deltog inte alla i dessa lektioner.

    Jag blir så deprimerad när jag ser allt så underbart som finns i naturen; fågelkvitter, fjärilar, sniglar, blommor, träd… Varför vill vuxna människor förstöra vår natur? Varför vill skogsbolag förstöra allt detta? Varför vill enskilda jägare betala för att skjuta ett djur och i fall med tjuvskytte på varg och björn bidra till i den skog och mark samma personer säger sig älska att gå ut i?

    Vi säger oss vara den mest intelligenta varelsen på jorden – det tror inte jag på. Ingen annan art förstör medvetet möjligheterna för sin egen överlevnad genom massförstörelse och utrotning av det som bidrar till sin egen existens.

    Undra om man ska bli kristen… det är så mycket enklare att bara vifta bort det hela med ursäkten att all idioti är ett straff för att vi inte lydde vår kära fader blint – istället för att bli upprörd över att de som sitter vid makten; våra politiker och de som lockar med höga poster i näringslivet efter politikens slut för att Regering och Riksdag ska undvika att ta ansvarsfulla och nödvändiga beslut. Kanske man ska bli politiker… slippa ta ansvar!

    Tom

    • Tack för ditt långa och engagerade inlägg!
      Jag förstår att du brinner för detta och har stor respekt för det. Jag utgår dock från att du inte menar att det som pågår i Sverige är att direkt jämföra med situationen på Borneo, blir litet osäker på just den formuleringen. Det finns väldigt mycket som skiljer situationen i Sverige jämfört med den på Borneo.
      Jag är själv oerhört förtjust i att njuta av naturupplevelser, men skulle aldrig vilja vara jägare och får absolut ingen kick av att döda. Tvärtom.
      Du kanske skulle bli politiker och vara en sådan som tar ansvar! Det tror jag Sverige behöver.

Kommentera

