”Även fast…”

Nej! Det heter ”även om” eller ”trots att”.

Språkpolisen inom mig reagerar varje gång jag hör någon använda detta konstiga och felaktiga uttryck som ligger så fel i munnen på mig. Dessvärre får jag en känsla av att det bara blir fler och fler människor som får för sig att detta är korrekt svenska…

2 svar to “”Även fast…””

  1. Åh, nu är du inne på mitt ”favoritområde” som jag egentligen stör mig på att jag stör mig så mycket på det… Min inneboende språkpolis (som bl.a. fått epitetet språknazist på feber.se) går igång på det mesta som går emot gängse språkregler.

    Ditt exempel har jag inte tänkt på, eller hört så mycket faktiskt. Men språkföljden ju-desto verkar fler och fler ha svårt för, och använder sig istället av ju-ju eller till och med desto-desto.

    ”Eftersom att” är ett annat otyg. I min värld är det ungefär samma som att säga ”därför att att”.

    Och sen ska vi inte ens prata om de/dem eller alla särskrivningar…
    🙂

    • Jag förstår dig, har liknande inställning till framförallt särskrivningar. Jag lovar dig att du kommer höra det här obehagligt ofta när du nu medvetandegjorts om otyget…

Kommentera

