Om den norska Nobel-inkonsekvensen och det obegripliga mindervärdeskomplexet

Idag är det Nobeldagen och jag har en reflektion…

Jag minns att jag blev överraskad när jag 2005 förstod att hundraårsminnet av unionsupplösningen från Sverige 1905 i Norge var betydligt större än millenniehysterien några år tidigare. Nu så här många år efteråt är det kanske svårt att förstå hur stort millennieskiftet var när det var aktuellt. Men vi som var med minns.

Jag har i två perioder i mitt liv jobbat i nordiska organisationer och kan därmed säga att jag har en hel del erfarenhet av att jobba med både finländare, danskar och norrmän. Jag blev lika ledsen varje gång jag stötte på det meningslösa lillebrorskomplexet hos mina kompetenta norska medarbetare. Litet som Göteborg i förhållande till Stockholm, fast starkare och långt mer inpyrt. Det var naturligtvis långtifrån alla som var funtade på det sättet, nej inte alls. Men det fanns där, latent, hos många.

Över huvud taget har jag genom åren blivit både förvånad och ledsen över hur djupt lillebrorskomplexet suttit i Norge. Obegripligt nog verkar det finnas kvar. Varför? Hur jobbig relationen till Sverige fortfarande verkar vara för så pass många av invånarna i vårt vackra, framgångsrika och välmående grannland är för mig ett mysterium. Vad har ni norrmän kvar att bevisa? Ni är världens rikaste och mest välmående land. Er BNP passerade lilla Sveriges för flera år sedan. Ni är suveräna i alla vintersporter. Ni har en stark inhemsk kultur, exporterar musik, design och litteratur och bor i ett alldeles otroligt vackert land med varierad natur.

Vackra Norge
”Vi elsker dette landet…” Vackra, storslagna Norge

Så varför detta småaktiga behov att distansera er, racka ned på och förringa det svenska? Ett skruvat exempel på detta är jeansmärket ”Anti Sweden” som fortfarande fokuserar på negativ energi riktad mot Sverige i sin marknadsföring. Minns ett otrevligt inslag med nån obehaglig talesperson för företaget på tv för några år sedan. Det är ju bara sorgligt. Blotta tanken att någon skulle komma på idén i Sverige att bygga ett varumärke med affärsidén att racka ned på och dissa ett grannland är helt absurd. Närmast pinsam.

Om ni norrmän tidigare haft problem med att Sverige varit mer ”framgångsrikt”, om ni inte kunnat glädjas åt Sveriges tidigare framgångar som jag nu gläder mig med era, om det stört er, borde ni väl ni nu kunna slappna av och njuta av era framgångar. På höjden av all idrottslig framgång, på toppen av det gigantiska berg av pengar som oljemiljarderna givit er blickar ni ut över världen distanserade från EU som ni inte behöver vara med i. Hallå vakna Norge, ”dere har vunnit, seiern e er! ” och ni har nu tagit över storebrorsrollen! Ni är verkligen värda att gratuleras till era framgångar.

Och så kommer den avslutande reflektionen – om det nu var så fantastiskt viktigt att bli av med Sverige och allt vad Sverige står för, varför var det då så viktigt att behålla utdelningen av svenske Alfred Nobels fredpris i Oslo? Långt efter det att Oslo slutat vara Kristiania och Norge en del av unionen med Sverige. När svensken Alfred Nobel skrev sitt berömda testamente hösten 1895 hette Oslo ännu Kristiania och var en del av den för Norge så förhatliga unionen. Fortfarande mer än 100 år efter unionsupplösningen är det väldigt viktigt för många norrmän att distansera sig från allt svenskt. Men utdelningen av det svenska Nobelpriset vill man av någon inkonsekvent anledning absolut behålla. Det är ok.

Unionsflaggan
Den för norrmännen så förhatliga symbolen för unionen med Sverige, unionsflaggan, ”sillsalaten” – en förutsättning för utdelningen av svenske Alfred Nobels fredspris i Kristiania, nuvarande Oslo.

OBS! Alla ni vänliga, humoristiska, kompetenta norrmän jag träffat genom åren – och ni är många. Den här bloggen har inget med er att göra, nej om den har någon udd är den riktad mot alla ev kvarvarande småaktiga förgrämda landsmän som fortfarande sitter fullpackade med fördomar mot Sverige och tyngs av ett meningslöst lillebrorskomplex!

Kommentera

