Blandade reaktioner på Tolkien-premiären inatt

Inatt ägde så den länge efterlängtade premiären av ”Hobbit – en oväntad resa” rum. Själv orkar jag inte längre kombinera nattliga aktiviteter med mitt arbetsliv så jag ser den inte förrän i helgen. Då blir det naturligtvis en recension.

The-Hobbit-poster-2
Poster ”Hobbit – an unexpected journey” (klicka för större bild, klicka en gång till för största bild)

Reaktionerna verkar litet blandade. Jag läser bl a att inte alla gillar det nya filmformatet och den teknik man använt vid datoranimeringen. Ja förutom den överexploaterande känslan som ofelbart uppstår när man gör en tretimmars film av första tredjedelen av en bok som är så pass kort som ”Bilbo” ju är. Nu hör det ju till saken att Peter Jackson vävt in stoff från andra Tolkien-källor om händelserna i Midgård för att göra den än längre.

Personligen är jag så Tolkien-nördig så det mesta jag kommer reagera på är väl saker som få andra överhuvudtaget noterar. Nån ska ju vara sådan också. Jag gillar jag ju t ex inte titeln på filmen – ”Hobbit” låter så fel i mina öron som vant sig vid det mer svenska ”hober”. Dessutom heter ju filmen ”The Hobbit” på engelska vilket innebär att den på svenska då borde heta ”Hobbiten” om man nu vill göra en översättning och hålla sig till den nya linjen.

Hoben – en oväntad resa” hade i mitt tycke varit en bättre titel på svenska eftersom jag gillar försvenskningen av orden i Ohlmarks översättning. Men allra bäst tycker jag ”Bilbo – en oväntad resa” hade varit i linje med hur Britt G Hallqvist översatte boken och gav den dess svenska titel. Boken handlar ju om Bilbo.

Men jag är i alla fall inte så gammal att jag minns den första groteska översättningen ”hompen”.

Mer om denna omtalade film om några dagar.

För den som inte kan slita sig från detta fascinerande ämne finns ju redan ett flertal insiktsfulla bloggar skrivna. I själva verket har ju min bevakning av filmen pågått i över två år…


Tidigare bloggar om filmen:

December 2010, första kommentaren till nyheten om den nya filmen och informationen att Persbrandt skulle vara med: https://japetus.wordpress.com/2010/12/09/peter-jacksons-bilbo-uppfoljaren-till-sagan-om-ringen-med-persbrandt-i-en-av-rollerna/

Januari 2011, kommentarer till nyheten att Sir Ian ”Gandalf” McKellen och Elijah ”Frodo” Wood skulle medverka: https://japetus.wordpress.com/2011/01/13/gandalfian-mckellen-och-frodoelijah-wood-klara-for-nya-filmen-om-bilbo/

December 2011, mycket mer om filmen och en initierad analys av trailern: https://japetus.wordpress.com/2011/12/23/trailern-till-the-hobbit-tolkiens-klassiker-bilbo-antligen-har/

September 2012, kommentar till nya trailern och inside om Beorns hus: https://japetus.wordpress.com/2012/09/21/nya-trailern-till-bilbo-tolkien-veckan-och-en-glimt-av-beornpersbrandts-hus/

September 2012, min kommentar till kvällspressens hysteri kring Persbrandts medverkan i filmen:  https://japetus.wordpress.com/2012/09/16/sensationella-avslojande-om-persbrandt-som-beorn-i-kommande-filmen-om-bilbo/

Ett svar to “Blandade reaktioner på Tolkien-premiären inatt”

  1. Började fundera på det där med tjockleken på böcker kontra filmen. ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” är lite tunnare än Bilbo, liksom del 2 och 3, ”Harry Potter and the Goblet of Fire” och HP del 5 & sex är defintivt tjockare … samtlige renderade EN film var, somliga i racerfart för att hinna med handlingen. Det är nog lättare att få i ihop en långfilm av en tunn bok. När man läser har man tid att bläddra tillbaka, stanna upp och fundera, det går att packa in mer.

Kommentera

