Med SAS Boeing 737-800 till Kanarieöarna

Vi är snart mitt i februari och det drar ihop sig till årets extra batteriuppladdning. Vid den här tiden på året brukar jag känna mig litet trött på vintern och i stort behov av en dos extra solljus. Inte sällan har det inneburit en resa i sydlig riktning och det är precis vad som nu står för dörren. Att få en vecka i shorts och t-shirt med möjlighet att kombinera träning och vila, läsa, äta och sova är helt fantastiskt så här års.

Har man en vecka är varken österut/Thailand eller västerut/Västindien något alternativ, utan det handlar om att välja en destination med mindre tidsskillnad som Egypten, Jordanien, Oman eller Kanarieöarna. I år fick det bli Kanarieöarna och jag såg till min förvåning att det var SAS vi skulle flyga med. Läste att SAS träffat ett avtal med Apollo för charterflygningar på helgerna denna vinter och som den flygnörd jag är måste jag förstås följa upp vilken flygplanstyp vi får flyga med. Allt tyder på att det blir en Boeing 737-800.

SAS_b737-800
SAS Boeing 737-800

Och ja, än en gång kommer litet information från flygnörden här också. Boeing 737 är världens mest tillverkade trafikflygplan för kort- och medeldistansflygningar. Således ett flygplan lämpat för att flyga från Sverige till Egypten eller Kanarieöarna. Boeing 737 konkurrerar direkt med Airbus A320-serie som jag också mycket riktigt flugit många gånger med tidigare.

Tvåmotoriga Boeing 737-800, som premiärflög i linjetrafik i första version redan i februari 1968 – och liksom jag då följaktligen fyller hela 45 år i dagarna – tar i charterutförande nästan 200 passagerare, är 40 m lång och har en räckvidd på upp till 10 200 km. Det räcker med råge för att flyga oss till Kanarieöarna. Och det kommer att bli trångt för mig igen. Jag vet. Det ingår i upplevelsen när man är 193 cm lång. Platserna vid nödutgångarna är bokade sedan länge, men flygningen är inte 10 timmar lång denna gång, utan bara dryga 5 timmar.

Jag tar som vanligt plats några rader bakom vingen, för siktens skull. Ja detta eftersom jag gärna sitter vid ett fönster och fotar under flygningens gång. Var ju som bekant pilot i ett tidigare liv och är fortfarande barnsligt förtjust i att flyga! Nu är Boeing 737 inte något anmärkningsvärt snabbt flygplan. Hon gör 875 km/h, att jämföra med gamla pensionerade jämngamla sovjetiska Tupolev 154 som presterade 975 km/h och konkurrenten Airbus A320 som klarar 900 km/h.

SAS_Boeing_737-800-seating

Boeing 737-800 har dryga 30 rader med tre platser på vardera sidan om mittgången. Själv föredrar jag alltid att sitta några rader bakom vingen, dvs från plats 22 och bakåt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: