Everest igen – två böcker, två filmer

Har precis haft en upplevelse av synkronicitet…

Håller på att läsa om två böcker om Mount Everest. Två böcker jag läste för ganska så precis 15 år sen och som påminner mig om en litet äventyrligare period i mitt liv. Jag tänker på Göran Kropps ”8 000+” och Jon Krakauers ”Into thin air”. Berättelser som båda kulminerar under de dramatiska dygn i maj 1996 då den hittills svartaste  och svåraste katastrofen i historien om världens högsta berg inträffade.

Kropp 8 000+
Omslaget till andra pocketutgåvan. Jag har förstått att min inbundna upplaga från 30-årsdagen i februari 1998 är en riktig raritet!

Både Krakauer och Kropp nådde toppen och lyckades även, till skillnad från 8 andra klättrare, ta sig levande ned igen. Med sig hade de upplevelser utöver det vanliga, både fasansfulla och vackra. De hade varit med om något som skapade en lång debatt som nu snart 17 år senare ännu inte tagit slut. Det handlar om kommersialiseringen av världens högsta berg och vad de stora pengar som det kostar att bli guidad till toppen kan ställa till med. T ex en katastrof av den magnitud som inträffade den gången.

Krakauer Into thin air
Tidig engelsk pocketutgåva av Krakauers klassiker som jag skaffade antikvariskt i tidigt 00-tal efter att ha gett bort den inbundna svenska upplaga jag först läste

Synkroniciteten handlar om att jag mitt i omläsningen av böckerna får se att inte mindre än två större filmer om Everest nu spelas in. En kommer att handla om just de tragiska händelserna i maj 1996 (med Christian Bale i huvudrollen) och den andra fokuserar på den allra första av de många tragedier som berget förknippas med, den i juni 1924 då det första allvarliga försöket att nå toppen gjordes.

Det var dåtidens mest berömde alpinist engelsmannen George Leigh Mallory som då försvann under mystiska omständigheter i samband med toppattacken tillsammans med kamraten Andrew Irvine. Mallory och Irvine blev Everests första tragiska hjältar och spekulationerna har varit många kring om de faktiskt nådde toppen. Isåfall gjorde de det 29 år innan Edmund Hillary och Tenzing Norgay blev de som till slut fick äran av att ha gjort den första bestigningen.

Mallory motiverade och förklarade orsaken till varför han ville bestiga berget med den odödliga onelinern: ”Because it is there!”

Mount Everest är ett mycket mytomspunnet berg. Ett berg med många historier. Många av dem är tragiska, kanske de flesta. Men inte alla. Jag kommer att skriva mer om detta här inom kort.

Mt Everest
Mäktiga Mount Everest med sin karaktäristiska plym av snö skapad av de starka jetströmmarna på nästan 9 000 meters höjd. I Tibet har hon alltid hetat Chomolungma (”Godess Mother of Mountains”) och i Tibet Sagarmatha (”Head of the Earth touching the Heavens”).

Läsandet av dessa böcker fick mig också att reflektera och minnas den period av ca 10 år mellan ca 1996 och 2006 då klättring och olika typer av äventyrssporter var ett återkommande och inte sällan farligt inslag i mina utlandsresor. Mer om detta följer också.

I gammal god ordning avslutar jag bloggen med litet rörliga bilder för att illustrera det jag berättat om… Och valet faller förstås på den odödlige, oövervinnerligt envise Göran Kropp som i denna klassiska scen från stigen mellan Lukla och Everest Base Camp i Nepal kämpar med sin 65-kilos ryggsäck (!) Ja ni läste rätt, 65 kg. Det är en obegripligt tuff börda att bära. Han bar ju nämligen själv upp precis allting han skulle använda vid sin bestigning.

Han ska förstås också klara att ta på sig ryggsäcken själv… Ingen hjälp ens med det.

Göran är och förblir en av mina stora hjältar och fortfarande kan jag inte förstå hur han förmådde genomföra den otroliga bedrift vi här ser honom göra en liten, liten del av…

Kommentera

