Nya trailern till andra filmen i trilogin om Bilbo: ”The Hobbit: Desolation of Smaug”

Just som vi i denna ljusa sommartid hunnit börja glömma vinterns filmer så kommer det en ny trailer…

För nu har den officiella trailern till andra filmen i Peter Jacksons trilogi om Tolkiens berättelse om ”Bilbo” eller ”The Hobbit: Desolation of Smaug” släppts. Här får vi nu se några fler av filmens karaktärer, båda nya påhitt och gamla kända ansikten. Dock ännu inte Mikael Persbrandt som Beorn. Peter Jackson tar sig en och annan frihet i sin tolkning, men han kan rent kronologiskt inte ha förändrat storyn så mycket att Beorn inte tillåts göra entré vara i denna andra del av filmserien. Jo det kan han förstås, men jag tror inte det.

Hobbit-Desolation-of-Smaug

Vi ser bl a Orlando Bloom som en yngre upplaga av Legolas, men också den nya och för denna filmatisering påhittade kvinnliga alven Tauriel. Det behövdes ett kvinnligt tillskott i berättelsen som annars lider av kraftig könsobalans. Vi kan också ana något av dvärgarnas möte med skogsalverna, deras kung Thranduil (Legolas far) och den klassiska scenen med flykten i tunnorna; här i typiskt upphottad Peter Jacksonsk version.

Vi får även se en skymt av den jättelika draken Smaug, berättelsens ursprungliga ”bad guy”. Och  jag måste säga att jag tycker att det ser väldigt snyggt och effektfullt ut. Allt jag ser i trailern. Det bådar gott.

Redan tidigare i våras släpptes också denna teaser som var de första klippen ur nya filmen att släppas.

Men jag har också hittat ett längre klipp ur filmen som jag tyckte var intressant. Jag kan förstå att det visar ett exempel på något som inte är med i själva boken Bilbo men som är en del av den större berättelsen om Tolkiens sagovärld Midgård. Gandalf ger sig iväg på ett uppdrag till södra Mörkmården för att försöka ta reda på vad det är för en okänd makt som tagit sin boning i den gamla fästningsruinen Dol Guldur.

Med honom följer hans mer försiktige, fredlige och genomsnälle trollkarlsbroder Radagast, djurens vän. Det är en intressant scen som jag gillade för att den på ett fint sätt visar fram de två trollkarlarnas olika karaktärer. Och den är stämningsfull.
http://www.filmofilia.com/hobbit-desolation-of-smaug-clip-143936/

Filmen har premiär 13 december i vinter.

Länken till min recension av första filmen i Hobbit-trilogin samt alla tidigare bloggar i ämnet:
https://japetus.wordpress.com/2012/12/16/the-hobbit-en-ovantad-resa-min-uppfattning/

Kommentera

