Om skaldjur och ostron på Tylösand och Gyllene Tider

Är hemma och mellanlandar i Stockholm under semestern. Hade en underbar helg i Halmstad förra helgen som bl a inbegrep en härlig MC-tur ned till Hovs Hallar och ett extraordinärt besök på Hotell Tylösand.

Det är nu i snart tio års tid som jag hälsat på vänner boende i Halmstad på somrarna och ofta har semestrarna börjat just så. Oftast har vädret varit alldeles utmärkt, så även i år.

Nu var det dessutom SM-vecka så jag fick se en mängd roliga och kanske mindre kända sporter, som dragkamp, vattenpolo, beach-volleyboll, simning i öppet vatten, triathlon, rullskidor och rollerblades. Annorlunda och kul.

Det blev också en premiär för mig i samband med den fantastiska skaldjursplatå jag åt på Hotell Tylösand. Jag åt mitt livs första ostron. Mer en konsistens än en smak. Salt och egentligen ganska slemmigt. Inget att tugga, bara att svälja. Kan väl inte säga att jag uppskattade det överdrivet mycket, men det var kul att prova.

Skaldjuren var desto bättre, utsökta. Och den tillhörande sushin likaså. Det var hummer, havskräftor, färska räkor och rökta räkor, mmm…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den eminenta sushi-förstärkta skaldjursplatå jag avnjöt på ”Bettans Bar” på Hotell Tylösand går till historien. Utsökt! (Klicka för större bild)
http://www.tylosand.se/restaurant/bettans-bar

Och så bjuder ju Tylösand med sitt västkustläge på solnedgångar i havet, solnedgångar utöver det vanliga. Den här lördagkvällen bjöd på en av de vackraste jag sett. Och jag har hunnit se ganska många. Det var helt enkelt en perfekt och alldeles magisk sommarkväll!

Tylösand 6 juli 2013 kl 21.00
Solnedgång vid Hotell Tylösand lördagen den 6 juli 2013 prick kl 21.00 (Klicka för större bild)

Just det, det kommer ett musikaliskt inspel här förstås också. På fredagen hade Gyllene Tider sin turnépremiär i just Halmstad. Vi satt på en uteservering inne på stan och kunde höra stora delar av konserten. Mycket stämningsfullt. Gyllene Tider har ju med tiden blivit tämligen synonymt med svensk sommar. Jag var inte direkt förtjust i dem när de var som mest populära då för, ja mer än 30 år sen nu, men jag måste säga att de nu sedan länge med råge klivit in i klassiker-facket. Och spelglädjen är det inget fel på. De har verkligen med tiden kommit att spela sig in till en tämligen unik plats som en del av den svenska sommaren.


Gyllene Tider: ”Tylö Sun”, live från turnén ”GT25 sommarturné 2004” vilket var Gyllene Tiders 25-års jubileum; en turné som slog svenskt rekord med nästan 500 000 besökare. Ett mäktigt genomslag i en befolkning på dryga 9 miljoner. Och passande nog hade vi ingen mindre än Micke ”Syd” Andersson vid bordet intill oss den där fantastiska lördagkvällen på Tylösand…

Kommentera

