Sent i September igen, hösten har kommit till stan…

Plötsligt är nästan hela september slut. Plötsligt är det Sent i September, igen…

För en vecka sedan passerade vi höstdagjämningen och jag missade följa upp denna återkommande checkpunkt i Jordens resa kring solen. Å andra sidan jag ju skrivit om det ett antal gånger tidigare här. Nu senast förra året då jag skrev om Neil Youngs ”Harvest Moon”. Vi har tagit klivet in i det mörka halvåret och det känns ok. Det ena kan ju inte finnas utan det andra.
https://japetus.wordpress.com/2012/09/22/hostdagjamning-2012/

Förra söndagen var också det definitiva slutet på en sommar som jag kommer minnas som en av de bästa någonsin. Fram t o m förra helgen var det fortfarande varmt och skönt ute, men fr o m måndagen i veckan som gick kom kylan. Hösten kom till stan med besked. Det har nu varit en ovanligt kall och ruggig vecka.

Jag riktar åter ett särskilt tack till Ratata och Ulf Lundell som lånat mig dessa återkommande fraser som satt ord på höstkänslorna för mig och som nu åter dykt upp i denna blogg. Höstkänning!

”Om dom frågar mig,
vad vill du?
 Då svarar jag,
att om du menar just nu.
 Nu vill jag bort där
 ingenting kan nå mig,
finna mig en plats
där jag får vara ifred.
Låta tiden gå
som vågor mot en strand…”

(Ratata: ”Sent i September”, 1985)

– – –

”Djurgårn brinner redan i september i år.
Kylan kom och luften blev så sval.
Dom röda löven faller ner
på gången där jag går
med mitt kaos
och min jakt efter hållbara svar.

Djurgårn brinner. Ingen sommar räcker mycket längre än hit.
Du vet vad du har, aldrig vad du får. Men jag måste dit.
Allt jag saknat. Det har vaknat.
Djurgårn brinner igen. Brinner för en vän.
För en fri man i stan”

(Ulf Lundell: ”En fri man i stan”, 1985)

Höst på Djurgården
Djurgårn i höstfärger, Djurgårdsbrunnskanalen 2010


Ulf Lundell ”En fri man i stan”, live på Scandinavium i Göteborg, nyårsafton 1985

Kommentera

