Smakfullt och tidlöst med Prefab Sprout – ”I remember that”

I väntan på att jag ska recensera Prefab Sprouts nya platta ”Crimson/Red” (som officiellt släpps idag 7 oktober även om den varit tillgänglig på Spotify en tid) fortsätter här utvikningarna kring bandet. De är så bra att det verkligen är hög tid att jag manifesterar det här i min blogg. Och då gärna lyfter fram fler av deras låtar som hör hemma på min 10-i -topp-lista.

”I remember that” från 1988-års album ”From Langley Park to Memphis” är mycket typisk Prefab Sprout. Den är väldigt varm, mjuk och behaglig och videon är helt kongruent med den tjusiga och smakfulla känsla som målas upp. Låten är en renodlad manifestation av sophisti-pop och det är en sådan jag gillat från första gången jag hörde den (för 25 år sen) och gillar lika mycket än idag. Det är tidlös kvalitet och mycket typiskt Prefab Sprout.

Inte helt oväntat har låten även en nog så angelägen text. Den handlar om hur vi upplever livet och hur det sedan bryts ned i minnen knutna till speciella personer, händelser och situationer som känts extra viktiga. Och om glädjen att dela dessa upplevelser med andra. Något jag kan känna igen mig alldeles väldigt mycket i.

”Cause that’s all we can have, yes it’s all we can trust.
It’s a hell of a ride but a journey to dust.
And there’s nothing pathetic listing clothes she’d wear
If it proves that I had you, if it proves I was there.
Say I remember that
…”

Wendy Smith and Paddy McAloon

Jag noterar också att bandet dessutom är visuellt tjusigare än i något annat sammanhang jag sett dem. Kvinnliga sångerskan Wendy Smith är mer nicole-kidmanskt söt än någonsin och Paddy McAloon är mer stilig och visuellt sig själv än någonsin i denna styling. Om man nu kan säga så, vilket man inte kan. Men jag gör det ändå för det uttrycker trots allt min upplevelse och är det jag vill säga.

Kommentera

