Prefab Sprout: Crimson/Red – ett mästerverk signerat Paddy McAloon

”Down below, down below. What do any of those losers know?
Down below, down below. What do any of those assholes know
?”

Som den mästerlige juveltjuven i plattans öppningsspår befinner han sig litet ovanför, betraktande skeendet på avstånd, avlägsen i all sin excentriska avskildhet och briljans. För Paddy McAloon är tillbaka med besked och en alldeles, alldeles förtjusande ny Prefab Sprout-platta. ”Crimson/Red” är precis lika bra som nånsin nån av de tidigare mästerverken.

Jag hade nästan gett upp. Det började verka som att det kanske inte skulle komma nån mer platta med Prefab Sprout. Åren har gått. Jag hade dessutom hört att Paddy har haft allvarliga problem med både synen och hörseln, så det började kännas som ett långskott. Men, men… Nu har jag lyssnat på denna nya pärla i en vecka sen den kom upp på Spotify.

I torsdags köpte jag CDn. Hade tänkt köpa LP-utgåvan (som även inkluderar CDn), men den var slutsåld. Man kunde tro att Paddy och Prefab skulle vara smått bortglömda i det nya årtusendets relativa utgivningsstiltje, men icke! Så har han också rykte om sig att vara en av de allra bästa låtskrivarna i sin generation. Kanske den allra bäste? Jag börjar tro det nu.

Prefab Sprout Crimson Red
Prefab Sprout: ”Crimson/Red”, 2013 – vilket vackert skivomslag, skulle vilja ha det på väggen!

Som jag skrev om här i bloggen i förra veckan har Paddy förändrats visuellt rejält i det nya årtusendet. Och den helvita excentriska Gandalf-looken kanske ändå passar honom ganska bra trots allt? Jag hade först litet svårt att ta till mig att det faktiskt är så här han ser ut nuförtiden. Men det är förstås helt i sin ordning och perfekt att just han ser ut just så här nu när han är 56 år. Paddy McAloon har aldrig varit genomsnittlig eller vanlig.

Paddy McAloon
Paddy McAloon anno 2013

Låtarna på plattan är skrivna och inspelade av Paddy solo hösten 2012. Han spelar alla instrument själv och gör det utmärkt bra för det enda jag på rak arm kan säga att jag saknar är Wendy Smiths sång som genom åren blivit en del av gruppens signatur och sound. Men samtidigt är det väldigt mycket Prefab Sprout över plattan. Paddys röst har aldrig varit så sammetslen och mjuk, texterna har aldrig varit smartare och mer uttrycksfulla och melodierna är lika snygga och catchiga som någonsin.

Det här är verkligen en alldeles osedvanligt fin och personlig platta med texter som verkligen berör mig och dito melodier som rör sig nånstans mellan pop och musical. Det är med andra ord precis som det brukat vara alltsedan (åtminstone) ”From Langley Park to Memphis”, 1988.

Nåt som oroar mig litet är dock att Paddy i skivkonvolutet tackar de andra medlemmar som medverkat i bandet genom åren och även meste mästarproducenten Thomas Dolby. Han uttrycker sig på ett sätt som för tankarna till bokslut. Jag hoppas verkligen inte att detta är det sista vi får höra från denna magiker, denne ordens Fred Astaire.

”Any music worth its salt is good for dancing, but I tried to be the Fred Astaire of words…” (Prefab Sprout: ”Paris Smith, 1990)

Och i nästan en hel dag (!) trodde jag också att Paddy på något magiskt vis lyckats övertyga såväl Alfred Hitchcocks som Cary Grants rättsinnehavare att få använda klipp ur filmen ”To catch a thief” från 1955 för att göra en video till ”The best jewel thief in the world”. Med tanke på Paddys excentricitet och skygghet i kombination med den trovärdighet och seriositet han har i branschen tänkte jag att det var både möjligt och rimligt. Och videon är riktigt charmig och välgjord. Det verkade trovärdigt. En stund.

Men tyvärr tvingades jag efter ett närmare studium av alstret inse att det inte är äkta vara. ”Kolla aldrig en bra story” brukar det ju heta, men läsare av denna blogg vet – liksom de som känner mig privat – att trovärdighet och hederlighet är centralt i mitt personliga varumärke. Men inte desto mindre tål denna fejkade video att ses. Jag kan tänka mig att filmen kan ha inspirerat Paddy att skriva låten. Och låten… Vilken låt!


”The best jewel thief in the world” i en inofficiell men mycket charmig video som funkar utmärkt till låten

Det har skrivits mycket om den här plattan som hyllas så unisont av en enig kritikerkår och jag fyrar här av ett veritabelt recensionsfyrverkeri som talar sitt tydliga språk. Vi har här att göra med årets mest kritikerrosade pop-platta:

– – –

”Nu är den superbegåvade excentriken från Newcastle tillbaka med helt nyinspelade låtar, och fansen lär göra vågen. Prefab Sprout är numera Paddy McAloon på solokvist. Som vanligt med intrikat eleganta melodier. Och som vanligt med texter som vida överstiger det mesta inom popmusiken.”

”Tidlösa poplåtar är Paddy McAloons specialitet.”

”Säkert är i alla fall att Paddy McAloon har sin sobra röst i behåll, att han fortfarande kan skriva briljanta poplåtar och att han nog är ett geni.”

”Vill man lyssna på pop med hög IQ och nörda ner sig i kompositionsteknik är det här ett bra val.”

”Denna litterära, pålästa herre kastar ur sig ord efter ord som vore det den mest alldagliga poesi men med smakfulla twister. Den mest komplicerade popmusiken hämtas ur de mest banala situationerna.”

”På Crimson/Red är soundet lika melodiöst, lekfullt och svävande som tidigare och ordvrängeriet håller bruklig hög klass.”

”Det är så jäkla snyggt – musiken, sången, den fjäderlätta produktionen – ja, allt. Från smittande öppningsspåret The best jewel thief in the world via bedårande popsången Billy till avslutande Mysterious är detta en enastående återkomst. Paddy McAloon har aldrig sjungit skönare, Prefab Sprout har aldrig låtit bättre, 80-talet har aldrig känts fräschare.”

”Paddy McAloon är för evigt ett geni på både området popmelodier och på området intelligenta texter. Det må vara ett överanvänt ord, men inget annat räcker för att beskriva en man som efter att ha raddat upp argument med ett ”ergo” sammanfattar sig själv som The Best Jewel Thief In The World. Hans betraktelser av vad Adolescence innebär borde vinna litterära priser, och mer än hälften av hans låtar vore var för sig tillräckligt för ett musikaliskt nobelpris.”

”Man skulle kunna invända att även hans nya sånger ofta låter som slickad melodisk 80-talspop, men det vore förstås att skjuta bredvid målet. För även om en låt som The Songs Of Danny Galway – om ett möte med Jimmy Webb i en bar i Dublin för dryga 20 år sedan – påminner om Lloyd Cole, Aztec Camera eller andra inom den erans popintelligentia – så är den faktiskt överlägsen dem vi jämför med.”

”Här vimlar av oneliners, sprängfyllda med humor men aldrig med humorn som egentligt ärende.”

”Flera låtar handlar om musikens kraft men kan också, i ”Grief Built the Taj Mahal”, handla om sorgens konstruktiva kraft som väl i själva verket är kärlekens. Låtarna är melodiöst mer direkta än vanligt, och de dansar snyggt på rätt sida kitschgränsen.”

”Plattan är absolut Prefabs bästa sedan debuten Swoon från 1985 och genombrottet Steve McQueen. Crimson/Red är ett album fyllt av färgstarka poppärlor av bästa märke. McAloon sjunger faktiskt bättre än någonsin.”

”Det går inte att undgå att förtjusas av de sedvanligt vackert ornamenterade melodierna, de intrikata ackordvändningarna och de lika älskvärda som tänkvärda texterna.”

”Paddy McAloon, som numera helt själv är Prefab Sprout, har en av musikbranschen bästa röster för pop. Inlevelse, värme, stil och samtidigt en sårbarhet som ger sångerna en dubbelhet som är helt enkelt briljant. Och som vanligt är sångerna inte bara en rad ord som staplas på varandra. Det är kortnoveller klädda i 80-talsarrangemang. Men utan att det låter daterat. Det är som om musiken tagit en tidsmaskin och har kvar sin vitalitet, samtidigt som om Paddys erfarenhet har gjort resan i realtid. Det finns en hel packe bra sånger här. Ingen nämnd, ingen glömd. Men låten Devil came a calling är själv essensen av skivan. Mörkt, vemodigt och elegant. För hösten.”

– – –

Jag avrundar själv med att spekulera kring om inte Paddy skulle kunna tänkas få Polar-priset inom en inte alltför avlägsen framtid? Kanske, kanske…

Här kan du beställa Prefab Sprouts merchandise från plattan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: