Så mycket bättre 2013: nu börjar fjärde säsongen

Jag gläder mig åt en fjärde säsong av TV4s tittarsuccé ”Så mycket bättre”. I somras var ännu en grupp svenska artister iväg till pensionat Grågåsen på Gotland och umgicks en vecka och framförde sina egna versioner av varandras låtar. Jag har skrivit mycket om det här programmet genom åren och det kommer helt säkert bli en del skrivet även om årets upplaga.

Så mycket bättre 2013
”Så mycket bättre” årsmodell 2013 (klicka för mycket större bild)

Jag läser att medverkande i denna årgång är Lill Lindfors, Ulf Dageby (Nationalteatern), Ken Ring, Bo Kasper Sundström, Titiyo Jah, Ebbot Lundberg (Union Carbide Prod. och Soundtrack of our lives) och Agnes Carlsson. Min spontana reaktion är att jag tror att TV4s produktionsteam åter har lyckats hitta ett startfält med den nödvändiga intressanta spridningen över olika åldrar och genrer. Här finns i vanlig ordning jazz, schlager, svensktoppen, pop, soul, rap och rock.

Vi kan åter vänta oss några riktigt intressanta oväntade kombinationer och genre-krockar när de ska tolka varandras låtar. Vad ska Ulf Dageby välja från Agnes produktion och vad ska Lill Lindfors välja från Ken Ring?

I år känns det som att jag själv dessutom, med undantag för Ken Ring och Agnes, är ovanligt väl inlyssnad på de olika artisternas repertoarer.

Först ut på lördag 26 oktober är en mycket rutinerad artist – Lill Lindfors!

TV4s presentation av årets artister

Min kommentar till startfältet 2012

Min kommentar till startfältet 2011

Min kommentar till första säsongen av Så mycket bättre 2010

10 svar to “Så mycket bättre 2013: nu börjar fjärde säsongen”

  1. Patrik Cassenac Says:

    Jopp, dags att bänka sig i höstsoffan igen. Årets gäng når inte upp till det föregående tycker jag. Men det blir kul att se såklart! Ken Ring och ”Musik ska byggas utav glädje” ?
    /Patrik Cassenac Bilhandlare

    • Tjena bilhandlarn!
      Hoppas rulljangsen löper på och försäljningen går bra!
      Det är klart att det var nåt alldeles speciellt när Olle var med förra året, men i övrigt tycker jag det verkar vara en spännande mix i år. Spännande att se vad Ebbot och Ulf Dageby hittar på för nåt. Och kanske kör just Ken en rap på Lill Lindfors klassiker…😉

      • Patrik Cassenac Says:

        Halloj!
        Jopp, en och annan bil rullar iväg. Gillar ju Titiyo och Union Carbidegubben, det blir alldeles säkert sevärt. Ska däremot mycket till för att övertyga mig om Mr Rings storhet.

      • Det är gott att höra om bilarna. Kanske rullar nån i riktning Blomstermåla!🙂

        Jag vet själv väldigt litet om Ken Ring, mer än att jag var på plats under Vattenfestivalen den där gången på 90-talet då han hotade kungahuset på ett sätt som bara blev så fel. Men han har hunnit bli litet äldre och klokare sen dess. Spännande att se vad han hittar på nu!

  2. Mats Emilsson Says:

    Hej,

    hittade din trevliga blogg när jag sökte på Arméns Stabs- och Sambandsskola. Tror vi gjorde lumpen samtidigt 89-90 som stabsass.

    Patrik, vi har setts i ungdomen i uppväxtorten🙂

    Programserien ser jag fram emot. Union Carbide var ju oförglömliga.

    • Tack för trevlig hälsning Mats!
      Jag gissar att du var på 2a kurs då. Jag var på 1a kurs, en trappa ned. Ja det var ett väldigt speciellt år. Jag videofilmade mycket sista veckan och det är inte omöjligt att du syns nånstans i vimlet? Muckarkvällen med samban var ju nåt utöver det vanliga!🙂
      Och festligt att du dessutom också känner Patrik!

      • Mats Emilsson Says:

        Stämmer, huserade på andra våningen. Det var ju en del roliga inslag under året samt en rolig mix av människor. Man blir nästan nostalgisk även om jag inte är någon värnpliktanhängare🙂

      • Ja det var en smått fantastisk mix av människor. Vi hade alla norrlänningarna och dalmasarna i 1a kurs; en oförglömlig upplevelse.
        Ni hade också några riktiga original en trappa upp. Säkrast dock att inte nämna några namn här.
        Vi hade faktiskt en återträff 20 år efter MUCK med guidad visning på Slottet i Stockholm för ett par år sen eftersom vår kurschef kapten Medin jobbar där. Skoj!

  3. Patrik Cassenac Says:

    Mats Emilsson, vad kul! Var finns du i landet nuförtiden? Facebook? /Patrik

    • Mats Emilsson Says:

      Jag bor i Gbg sedan 15 år. Dessförinnan Lund. Fb m.emilsson. Föräldrarna kvar B-måla. Ibland är världen liten!

Kommentera

