”Hemligheter på vägen” – ”Jag tog en annan väg”

Och novemberstämningen behåller sitt grepp om mig. Den mörkaste delen av hösten, innan snön och minusgraderna har kommit. Jag vet att det rent faktiskt sett inte är den mörkaste tiden på året, men det känns ändå alltid som om det är det.

En vardagmorgon i november tog jag en annan väg till jobbet. En helt annan väg på en folktom tunnelbana, röda linjen söderut i fel riktning, mot strömmen. Passerade Masmos tunnebanestation före 07.00 på morgonen och upplevde den hemlighetsfulla skönheten i de kontrastrika färgkombinationerna som spelade i novembermörkret. Det var ett fint möte.

Jag tyckte det kändes fint att få en ny relation till en plats jag under alla tidigare år i denna stad helst undvikit och knappast kunnat föreställa mig vara så här gåtfullt vacker. Jag mötte hemligheter på vägen.
Klicka på fotona, för att få större bild!

Masmo1
Älskar färgskalorna i den här kontrastrika bilden utanför Masmos t-banestation; blått ljus mot urberget, gult ljus över löv och gräs

Masmo3
En okänd trafikant skyndar sig ned i det hemlighetsfulla blå urberget

Masmo2
Överraskande upplyst konst i novembermörkret

Och den här vackra upplevelsen hade inte känts så speciell och så personligt berörande och stark om det inte vore för inspiration från två ordkonstnärer vars texter följt mig genom livet.

Därför kommer här ett alldeles särskilt tack till Tomas Tranströmer…

Hemligheter på vägen


Hör suset av regn
Jag viskar en hemlighet
för att nå in dit…


Ibland slog mitt liv upp ögonen i mörker.
En känsla som om folkmassor drog genom gatorna
i blindhet och oro på väg till ett mirakel,
medan jag osynligt förblir stående.

…och Olle Ljungström för mångårig inspiration!


Vägskäl
Jag har glömt allt som sagts.
Vägskäl
Jag tog en annan väg.
Vägskäl
Verkar som tiden har gått.

Vägskäl
Bara en helt vanlig dag
Vem minns en helt vanlig dag?
Inga spår, bara en doft
Vem minns en helt vanlig dag?

Kommentera

