Ratata i ropet – SvT dokumentär, remaster och box

Rykten om återutgivning av Ratatas skivkatalog har nått mig flera gånger under det gångna året. Nu har detta bekräftats. Och sen har det kommit fler goda nyheter för älskare av denna utmärkta svenska popduo.

SvT kommer att sända en timslång dokumentär ”Musikspecial -Ratata” lördagen den 21 december. Något sådant har vi som gillar detta integritetsfulla och litet hemliga band aldrig tidigare fått se så det här är något jag ser väldigt mycket fram emot.

Ratata Musikspecial dec 2013

I dagarna har också samtliga Ratatas originalplattor till sist blivit tillgängliga på Spotify och det var ju verkligen inte ett år för tidigt. Mycket glädjande!

Men det tredje skälet att glädjas är att samtliga plattorna remastras och återutges i box ackompanjerad av medföljande bok. Och det är 9 discar som kommer ingå i boxen. Eftersom Ratata släppt 7 originalskivor är det förstås spännande att se fram mot vad de 2 extra discarna kan tänkas innehålla?

Kanske en ”Tevedevede” i stil med den som gavs ut i Reeperbahns box för några år sedan? Alltså en DVD med filmer från olika konsertframträdanden. Eller kanske en särskild skiva med andra outtakes, alternativa tagningar, maxiversioner eller outgivet material i allmänhet? Boxen är tänkt att komma 2014 och jag tolkar den information jag fått från mycket initerad källa som att det är under våren.

I en intervju i maj 2011 uttalade sig Mauro Scocco så här om arbetet med återutgivningen:

– Vi håller på att jobba en del med återutgivningar av Ratata-material. Det är ett ganska stort jobb vi håller på med. Mycket alternativa tagningar och liknande. Det blir nog ingen box, vad jag kan se nu, men vi vill hur som helst göra något som känns snyggt. Inte som de här bensinmacks-versionerna som finns ute nu.

Ratata 1981-1989

Alldeles nyss gick jag igenom mina svenska vinylskivor och passade då på att ta denna underbara kollagebild på merparten av min Ratata-samling (LP och 12″) från åren 1981-1989 (Klicka för ännu större bild)

Det är något speciellt med LP-skivornas format. De är som konstverk i sig och det är en ren njutning att dra fram innerkonvoluten och läsa texterna och albuminformationen. Det stora bildformatet bär fram de vackra och konstnärliga skivomslag som präglar Ratatas produktion. I jämförelse med de flesta andra pop-skivomslag från de här åren är Ratatas konvolut genomgående att uppfatta som stilrena, smakfulla och vackra. Jag älskar dem; igår, idag, imorgon!


Tidigare bloggar om Ratata:

Om remixen av Ratatas klassiska singel ”Ögon av is”, 2013

Om filmen ”Fyra år till” där Ratatas musik spelar en viktig roll

Om när Ratata återuppstod en magisk kväll på Gröna Lunds-teatern 2007

Kommentarer inaktiverade.

