Världens mest respekterade man – Nelson Mandela inspirerade en hel värld

Jag vaknar idag till nyheten om att det till slut har hänt. En sorglig nyhet som egentligen inte kommer som en överraskning eftersom det handlar om en man som vandrat en längre väg än de flesta, men en viktigare väg än de allra flesta. Jag skulle säga att det är det mest inspirerande vägval världen känner. Nelson Mandela har gått ur tiden 95 år gammal.

Advokat, politiker, statsman, president, frihetskämpe, fredskämpe, nobelpristagare, etiskt och moraliskt föredöme; Nelson Mandela gjorde sig känd över hela världen som en symbol för fred och försoning. Efter 27 år i fängelse, straffad av den vita apartheidregimen i Sydafrika 1964, frisläpptes han 1990 och blev den enande, försonande kraft som Sydafrika behövde för att kunna börja läka de djupa såren efter åren med apartheid. 1994 till 1995 var Mandela Sydafrikas förste demokratiskt valde president.

Nelson Mandela
Nelson Rolihlahla Mandela (1918-2013)

Jag roade mig med att googla på ”the world’s most respected man” och hittade snabbt en sida där Gallup ställt just den frågan. Frågan var ställd i USA, vilket gjorde att en del för världen mindre relevanta lokala namn dök upp på topp-5, men det var knappast överraskande att hitta just Nelson Mandela, Dalai Lama och Barack Obama i topp. Det handlade alltså om nu levande personer. Hade frågan vidgats till att omfatta hela 1900-talet kommer namn som Mohandas Gandhi och Winston Churchill. Men det är förstås framförallt Mandela, Gandhi och Dalai Lama som står fram som de mest värdiga i denna så exklusiva krets.

Dessa är de allra största namn världen känner när det handlar om att genom ord förespråka och genom handling leva budskapet om fred och försoning. Nu har den i mitt tycke och mångas tycke allra störste till slut rest hem. Nyhetsprogrammen världen över fylls nu med hyllningar och varma uttalanden från världens ledare. Det är som det ska vara. För det går inte att hitta en mer positiv livsgärning än Nelson Mandelas, han inspirerade en hel värld och visade den att allt är möjligt.

För mig personligen kommer Nelson Mandela alltid att förbli förknippad med det tidiga 90-talets alla overkligt hoppfulla känslor och framåtblickande ljusa visioner av att allt var möjligt och att världen till slut var på väg i helt rätt riktning. Efter en uppväxt och mina första dryga 20 år i kalla krigets skugga, cementerade positioner och till synes orubbligt låsta fängelsedörrar och järnridåer hände slag i slag det omöjliga. Muren föll, sovjetdiktaturen rasade samman, Nelson Mandela släpptes fri – plötsligt var allt möjligt…

Därför skriver jag dessa obetydliga rader som mitt bidrag och mitt sätt att uttrycka respekt och tacksamhet för den humanistiska inspiration och det ljus Mandela bidragit med i mitt liv.

Kanske minns jag ändå allra bäst Mandelas outgrundligt kloka vänliga ansikte och de leenden som brukade dyka upp med jämna mellanrum. Mannen som även gav begreppet karisma ett ansikte. Det har beskrivits av många hur de omedelbart kunde känna när han kom in i rummet. Jag är inte förvånad.

Jag tänker också på den inspirerande film Clint Eastwood gjorde för några år sedan som är en av de många hyllningar som Mandela fått. Men den här är litet speciell eftersom det var Mandela själv som valt vem som skulle spela huvudrollen. Ett mycket välfunnet val…


Morgan Freeman som Nelson Mandela i Clint Eastwoods film ”Invictus”, 2009

Kommentarer inaktiverade.

