Tidlöst catchig pop med Helena Josefsson

Varför en del låtar slår så stort och andra inte alltid gör det är ibland för mig en gåta. Nu i helgen påmindes jag åter om det.

Jag hörde en för mig helt ny svensk poplåt på radion som omedelbart fastnade, som funkade på det där omedelbara sättet som får mig att reagera och vilja ta reda på vad det var för nåt. Och sen skriva om det.

Det jag hörde kändes som tidlöst catchig svensk pop som kunde ha gjorts redan 1988. Eller nån gång på 90-talet. Det är tidlös pop av en sort jag alltid gillat. Jag fick ungefär samma känsla som när jag hörde ”Jag är en vampyr” med Markus Krunegård eller ”Från och med du” med Oskar Linnros första gången. Det funkar omedelbart och sätter sig direkt på hjärnan – symtomet är att jag bara fortsätter nynna… Och utan att på något sätt vara nedlåtande kan jag alltså säga att det känns som att jag hörde det här redan på för 20 år sen. Eller mer. Kan dock ännu inte säga riktigt vad det är detta allra mest påminner om?

Jag trodde den här låten var ny (kanske en ny singel med Petra Marklund?) och att jag skulle få vara på framkant och förutspå vilken hit detta skulle komma att bli… Men…

Nej det är  ingen ny låt. Den är ganska så precis tre år gammal vet jag nu. Och det är inte Petra Marklund. Hon som sjunger så fint heter den här gången Helena Josefsson och jag har tyvärr inte haft koll på henne sen tidigare, men har förstått att hon sjungit i malmöbandet Sandy Mouche, körat mycket bakom Per Gessle solo och Roxette, men även med The Ark och Andreas Johnson. Och att hon hunnit släppa två soloalbum. Det andra ”Kyss mej”, kom 2011 och innehåller bl a låten jag skriver om men fortfarande inte sagt vad den heter.

Helena Josefsson
Helena Josefsson (1978- )

Första plattan hette ”Dynamo”, kom 2007, var på engelska och verkar ha fått ganska bra kritik men beskrivs som litet svårlyssnad. När jag nu läser recensionerna till svenska ”Kyss mej” så ser jag att de är rejält blandade. Plattan är producerad av gamle Brainpool-basisten Christoffer Lundquist som på senare år blivit känd som framgångsrik producent och i vars skånska studio bl a Per Gessles senare soloskivor spelats in.

Det verkar som att recensenterna hängt upp sig på de svenska texterna som uppfattas som väl naivistiska, men Helena jämförs också med Kate Bush, kallas älva, naturbarn och indiepop. Själv kommer jag, både visuellt och musikaliskt, osökt att tänka på Cajsa Stina Åkerström vid tiden för genombrottet 1994.

Att det elektroniska och synthiga soundet delar recensenterna i två läger kommer inte som en överraskning, men jag visste inte att Christoffer Lundquist var inne på att prodda musik med sån ljudbild. Det är ju däremot väl känt att det inte stör mig ett dugg. Nej tvärtom. Jag gillar det verkligen på den här låten.

(2011 måste för övrigt ha varit ett intensivt år för Helena Josefsson. Inte bara släppte hon en soloplatta och turnerade med Roxette, utan hon medverkade även som en av fem svenska sångerskor i Jessica Nettelbladts omtalade musikdokumentär ”Jag är min egen Dolly Parton”.)

Nåväl. För att komma till saken. Det var alltså ingen ny låt. Och jag är som vanligt för sent ute. Hänger som bekant inte med längre. Men det är verkligen en bra låt. En ganska dansant låt. Att den uppenbarligen inte blev den succé jag tycker den förtjänar att ha blivit förvånar mig, för ”Nån annanstans, nån annan gång” är en riktig brottarhit av en sort jag är väl inlyssnad för att känna igen och uttala mig om. Extra så mycket i denna blogg som fortsatt har kvar ambitionen att lyfta fram det utmärkta som inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. Därför puffar jag gärna för denna pärla.


Nån annanstans nån annan gång” live på TV4s nyhetsmorgon våren 2011


Videon till ”Nån annanstans nån annan gång”, 2011. Och när jag ser den får jag också nån sorts coola visuella Nina Hagen-vibbar. Ja nu börjar referenserna dra iväg rejält…

Och här är Helena Josefssons webbplats.

Kommentera

