25% Kraftwerk besöker Sverige

Ikväll spelar åter de legendariska elektroniska musikpionjärerna Kraftwerk på Cirkus i Stockholm. Det blir den första av fyra utsålda konserter.

Men den här gången kommer jag inte att gå. Varför då? Jag som älskat detta tyska musikaliska underverk i 30 år och lyssnat så mycket på dem att det känns som att jag kan vartenda ljud som presteras på deras klassiska plattor.

Ja mest för att jag tycker det börjar bli för mycket ”Ralf Hütter solo med kompmusiker” sedan även den siste av originalmedlemmarna lämnat bandet. Jag tycker helt enkelt att det börjat kännas problematiskt att fortfarande kalla bandet för Kraftwerk när det i själva verket bara är 25% kvar.

Då bandet för tio år sedan senast besökte Sverige, även då på Cirkus, var i alla fall fortfarande den andre grundande bandmedlemmen Florian Schneider kvar i bandet. Man kan säga att jag då fick se 50% Kraftwerk om man som jag föredrar att se den klassiska 70- och 80-tals uppsättningen av bandet som originalet. Den klassiska eran då bandet bestod av Ralf Hütter, Florian Schneider, Wolfgang Flür och Karl Bartos. Dvs de fyra ikoniskt robotliknande perfektionistiska tyskarna som världen lärde känna från plattorna Trans Europe Express, Man Machine, Computer World och (nåja) Techno Pop.

Kraftwerk 1977
Ikoniska original-Krafwerk modell 1977: Wolfgang, Karl, Florian & Ralf

Till Ralf Hütters försvar må sägas att om det är nån i bandet som är Kraftwerk så lär det vara han. Han som var med och grundade bandet, har skrivit det mesta av musiken och varit en uppenbar ledarfigur och sångare. Å andra sidan, sången kan knappast sägas vara särskilt viktig i det här sammanhanget då Hütters röst ständigt hörts genom olika vocoders och kunde ha gjorts av i princip vilken tysk mansperson som helst med rätt och lagom tysk brytning.

Men bandet är ikoniskt och mycket rättvist hyllade för sin svåröverskattade betydelse för den moderna pop- och dansmusikens utveckling. De är konst och ställer nu ut sin installation på Moderna Muséet i Stockholm. Eller snarare Ralf Hütter gör det. För jag kan verkligen hålla med SvDs Anders Q Björkman om att Kraftwerk idag är Hütters eget konstprojekt och att ”de övriga medlemmarna känns lika anonyma som de robotar som ibland får ersätta bandet på scenen”.

För publiken spelar det knappast någon roll vilka skuggfigurer som flankerar Hütter på scen. Kanske hade det också varit mer konsekvent och genreriktigt om Hütter valt att helt enkelt plocka in tre skyltdockor som permanenta nya medlemmar i bandet?

Kraftwerk 1978
Ikoniska original-Kraftwerk modell 1978: Karl, Ralf, Florian & Wolfgang

Men för vissa av oss spelar det ändå någon roll. För det är säkert inte bara jag som reflekterar över detta ikväll.  Jag tycker det har varit rent ut sagt beklämmande och sorgligt att läsa om konflikterna mellan medlemmarna i bandet och hur herrar Hütter och Schneider hanterat de avpolleterade ”originalmedlemmarna” Flür och Bartos. Wolfgang Flür och Karl Bartos som helt enkelt till slut tröttnade på sina kollegors excentriciteter, extrema studioperfektionism och obegripligt långsamma arbetssätt.

Jag kan förstå att den här konflikten är komplicerad, men känner viss sympati för Karl och Wolfgang i sammanhanget och sörjer att det behövt bli som blivit för bandet. Ett i mitt tycke ovärdigt slut för det Kraftwerk jag älskar och saknar.  Hütter har genom sitt sätt att behandla sina ex-medlemmar visat att det är han som är Kraftwerk, bestämmer i Kraftwerk och gör det på ett i mitt tycke litet väl osnyggt och omoget sätt.

Kraftwerk 1981
Ikoniska original-Kraftwerk modell 1981: Ralf, Karl, Wolfgang & Florian


Och här ett live-klipp med original-Kraftwerk inklusive de omisskännliga namnskyltarna i neon; ”Computer Love”, live från 1981.

Min kommentar till Karl Bartos besök i Stockholm våren 2012 och Kraftwerks splittring

7 svar to “25% Kraftwerk besöker Sverige”

  1. Jag förstår dina tankar och bryderier men trots detta tyckte jag konserten igår var jättebra. Dom verkade vara på gott humör alla fyra. Jag stod allra längst fram vid staketet och såg varenda liten ansiktsryckning 😉

    • Vad härligt att det ändå var en bra konsert. Det kan jag tro! De har ju ett helt fantastiskt låtmaterial att bygga på! Vad tyckte du om 3D-effekterna? Tillförde det något till showen? Funkade det?

      Ja Kraftwerk har en helt egen särställning i musikvärlden. Det finns inte många andra band som har sån cred och respekt som de har. Det som i fansens ögon skulle ta energi och trovärdighet från andra band bekommer dem inte. Inget vet i princip vilka de tre är som nu flankerar Ralf Hütters, men det spelar ingen roll.
      Det är väl bara ett litet fåtal fans som liksom jag tycker att något ändå gått förlorat när 75% av ”mitt” Kraftwerk försvunnit. Jag kan inte ärligt säga att det är samma känsla för mig längre när detta hänt. Och när jag läser om de turer som varit då Ralf & Florian ägnat så mycket tid åt revisionism i nyutgåvorna där Karl och Wolfgangs själva existens och betydelse för bandet helt kliniskt tvättats bort, liksom de medvetet undvikit att låta dem synas på bild. Jag har svårt för sånt…

      • Jag tycker 3D-effekterna funkade fint även om jag tror att vi som stod allra längst fram missade en del av ”grejen” för att vi var FÖR nära.

  2. davidelfstr Says:

    Tyckte precis likadant men gick iallafall. Konserten var rätt tråkigt, somnade stående längst fram. På plussidan hade de gjort om varenda låt å då inte på nått tyskt technovis utan om arrade å mixade med orginalljuden enbart. Skitbra! Var toknöjd att de inte körde en enda låt från hemska sista plattan men tyvärr kom de som extranummer(!!???). Helt galet.

    Glad att jag gick iallafall

    • Ja det är väl ändå så att Kraftwerk alltid är Kraftwerk. De är ett fullkomligt unikt band med en särställning i musikhistorien. Och en makalöst fin egen låtkatalog att ösa ur…
      Vad trevligt att de gjort något så speciellt av soundet på konserten och att det ändå kändes intressant också för dig när du nu ändå tagit dig hela vägen till Cirkus.
      Vad tyckte du om 3d-effekterna? Funkade det?

  3. 3D-grejerna var bättre än jag trodde men eftersom de hade 3D i fokuset så blev det inga robotar i år som det blev förra gången jag såg dom och det var lite synd. Ett + var 3D-brillorna som ligger här bredvid med KRAFTWERK 12345678 på. 🙂
    Sedan är det synd att det bara är 25% kvar för de andra 3 på scenen är verkligen bara utfyllnad för att det ”ska” vara 4 pers. Mauro var där och han tyckte det var boring.

    • Kul att 3D-grejen funkade! Det kan ju vara väldigt olika med den effekten…
      Ja jag hörde från en annan kompis som varit på spelningen att Mauro synts i publiken. Kan tänka mig att det är rätt många artister som vill se dem oberoende av hur ”hög halt” av original-Kraftwerk det för kvällen bjuds…
      Robotarna är ju trots allt väldigt mycket Kraftwerk och ju mer jag tänker på det, desto mer rätt framstår det för Ralf att ersätta de pensionerade gamla bandmedlemmarna med just robotar eller skyltdockor…

Kommentera

