Som i Tintin plan 714 till Sydney…

De senaste veckornas rapportering om det försvunna Flight MH370, Boeing 777-planet från Malaysian Airlines, är en riktigt olustig historia som blivit alltmer gåtfull ju längre tiden gått. Det är nu ca 10 dagar sedan flygplanet försvann.

Planet lyfte från Kuala Lumpur i Malaysia med kurs på Peking, Kina klockan 17.41 den 7 mars, svensk tid. Ombord fanns 227 passagerare och tolv besättningsmän. De flesta av passagerarna var kinesiska medborgare.

Boeing 777, ett både stort och säkert trafikflygplan med kapacitet för 314-451 passagerare, är världens största tvåmotoriga passagerar- och fraktflygplan och drivs av de hittills största jetmotorer som tillverkats. Planet har utvecklades för att fylla gapet mellan 767:an och 747:an (Jumbojet) samt för att locka kunder som tidigare använde den tremotoriga DC-10 och andra tidiga wide body-flygplan. Boeing 777 är också världens första datordesignade kommersiella flygplan och premiärflögs 1994.

Malaysia_Airlines_Boeing_777-200ER
Boeing 777-200ER anses vara ett av de säkraste passagerarflygplanen i världen. Även flygbolaget Malaysia Airlines har en god säkerhetsstatistik (Dock inte lika god som Lufthansa…).

Trafikledningen i KL förlorade radiokontakten med planet när det befann sig över Sydkinesiska sjön söder om den vietnamesiska halvön Ca Mau, bara en knapp timme efter start. Ingen nödsignal sändes ut, men radarekon har visat att planet låg i en obefogad babordssväng när det försvann från trafikledningens civila radarskärmar. Det kan tyda på att det var på väg att vända tillbaka till Malaysia, men vad som verkligen hände vet vi inte och planet förblir förvunnet ännu efter 10 dagar. En särdeles mystisk historia.

En historia som osökt fått mig att minnas ett av de mer mystiska och spännande Tintin-albumen – ”Plan 714 till Sydney”. Berättelsen om hur Tintin, Kapten Haddock och Professor Kalkyl har mellanlandat i indonesiska Jakarta på väg med  flight 714  (en Boeing 707) till Sydney där de träffar den excentriske miljardären Laszlo Carreidas som erbjuder dem lift med sitt betydligt snabbare privatplan.

Planet kapas dock strax efter start och tvingas att flyga flyga till en helt annan destination än vad Carreidas tänkt sig. Ärkeskurken Rastapopoulos är, som läsare av detta klassiska Tintin-album vet, ute efter Carreidas miljarder och är beredd att ta till ett starkt sanningsserum för att framtvinga nödvändiga kontonummer, ett förfarande som dock inte avlöper helt enligt plan…

714 Sydney - Carreidas 160 businessjet
Miljonären Carreidas supersnabba privatjet ”Carreidas 160” kapas på Rastapopoulos order och landas i hemlighet på en av de indonesiska Små Sundaöarna

Denna Tintin-historia från 1968 är ovanlig på det sätt att den innehåller både inslag av science fiction, UFOn och paranormala aktiviteter. Det är en mystisk historia som jag snart påmindes om när historien om det försvunna malaysiska planet hunnit bli några dagar gammal och mystiken hade börjat tätna. Men att som diverse förståsigpåare på CNN börja referera till Lost och ”Castaway är bara mer långsökt och okunnigt. Det är naturligtvis denna Tintin-berättelse man genast bör hänvisa till om man vill göra några populärkulturella referenser till det som nu hänt.

among-other-items-herges-original-drawing-another-tintin-adventure-flight-714-sydney
Slutet gott, allting gott i Tintins värld; våra hjältar kan till slut, efter sitt dramatiska äventyr i Indonesiens övärld, till slut boarda Qantas flight 714 till Sydney… (Klicka för större bild)

Men vad som egentligen hänt Flight MA370 vet vi ju ännu… Det kan naturligtvis vara något riktigt olustigt, i värsta fall en förfärlig tragedi med närmare 250 dödsoffer. Det är inget jag med denna blogg på något sätt vill skämta om och förhålla mig respektlöst till. Jag hoppas naturligtvis att vi inom kort kommer att få en förklaring till det inträffade och att det hela ska få ett så lyckligt slut det nu någonsin kan få.

Jag ber därför att få återkomma till detta ämne…

2 svar to “Som i Tintin plan 714 till Sydney…”

  1. Du är långt ifrån ensam vad det gäller denna associering till Carreidas One-Sixty…

    • Nej naturligtvis inte; i den bättre informerade delen av världen utanför CNNs redaktion är vi förstås många som gjort denna association.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: