Exit – Malik Bendjelloul, första vackra majkvällen 2014

Hälsade igår på en gammal god vän som i förra veckan varit nära döden i en trafikolycka. Han överlevde, svårt skadad, och befann sig på rehab Furuhöjden i Täby/Gribbylund. Livet är skört.

Vägen vidare var en folktom buss 524 som i ca 50 min snirklade sig fram från Löttingelund genom för mig mindre välkända norrförorter mot Upplands Väsby i den tilltagande majskymningen. Den vackraste hittills denna regniga och kylslagna maj. Och där satt jag ensam i den tomma bussen och funderade på hur små marginalerna som skiljer liv från död kan vara. Hur nära det varit att min gamle vän inte överlevt.

Färden gick genom Vallentuna; längs vidsträckta fält, åkrar och betesmarker, längs sjöar och stora golfbanor, hästgårdar och skogsdungar. Ett vackert kulturlandskap. Också ett mycket gammalt kulturlandskap för här finns många minnesmärken från vikingatiden. Tankarna kom och gick. Solen, fortfarande bländande stark som en gigantisk scenstrålkastare, sjönk allt lägre.

Vallentuna om våren
Vackra Vallentuna om våren

Det var en makalöst meditativ stilla och underbar upplevelse. På väg genom okänt land i skymningen; en mini-roadmovie. I den sista kvällssolens ljus såg det förbirusande landskapet ut som paradiset på Jorden. Kanske var det i själva verket just så? Det var hursomhelst en alldeles väldigt vacker majkväll på Jorden.

Senare på kvällen nåddes jag av det mycket sorgliga och lika överraskande beskedet att dokumentärfilmaren Malik Bendjelloul hastigt avlidit. Det verkar helt obegripligt att denne vitale, begåvade man skulle behöva ryckas bort så tidigt som vid 36 års ålder. För äldre än så blev han nu inte.

Malik Bendjelloul
Malik Bendjelloul (1977-2014)

Ja det här var en stor chock, mycket sorgligt. För de flesta är Malik Bendjelloul förstås den Oscars-vinnande dokumentärfilmaren med succén ”Searching for Sugarman” om den amerikanske musikern Sixto Rodriguez. För mig är Malik nog än mer den underfundige journalisten bakom den mycket välgjorda dokumentären om Kraftwerk jag tidigare skrivit om. SVTs barnprogram ”Ebba och Didrik” från 1990 var jag nog inte i målgruppen för, men har förstått att många också minns honom för den roll han hade där.

Formuleringen ”hastigt” om dödsorsaken lämnar fältet fritt för spekulation. Å andra sidan är nog en död vid 36 års ålder oftast hastig, på ett eller annat sätt.

Så kvällen igår slöt sig i en mix av glädje över min vän som överlevt sin svåra olycka och den plötsliga chocken och sorgen över att en så vital och ung man som Malik Bendjelloul inte längre fanns bland oss. Det var en riktig existentiell kväll igår.

Men om jag nu själv skulle få välja den kväll då jag slutar mina dagar så skulle jag nog välja en kväll som den då Malik Bendjelloul reste hem. En kväll som den igår. En obegripligt vacker stilla försommarkväll i maj.

Avslutar med en av mina absoluta favoriter med uttrycksfulla The Cure: ”A night like this” från 1985 som verkligen känns alldeles helt rätt för denna stund…


PS: Någon timme efter att bloggen skrivits klar kommer så beskedet, svaret på frågan som hängt i luften alltsedan Bendjellouls ”hastiga” död rapporterades sent igårkväll. Det var självmord. Så blev denna händelse än mer obegripligt sorglig.

Det är ett sånt förfärligt slöseri varje gång en ung människa tar sitt liv och jag kan bara beklaga att Malik uppenbarligen inte kunde få det stöd han hade behövt. Med mina erfarenheter från SPES i ryggen kan jag säga att det i de allra flesta fall går att rädda en deprimerad suicidbenägen person. Men i de fallen där en vuxen människa verkligen bestämt sig för denna sista handling är det förstås i längden omöjligt att undvika.

2 svar to “Exit – Malik Bendjelloul, första vackra majkvällen 2014”

  1. Oerhört tragiskt!

Kommentera

