Tidlös kvalitet med The Beautiful South

Och hur bra är inte det här gänget? Makalösa!

Kom att tänka på den här låten när jag tidigare ikväll gick runt på en lika stor som folktom matvaruaffär med röd logga på vit botten. Den ligger under den stora vita bollen just söder om Stockholm. Slut på ledtrådar.

När jag letade efter den här låten på nätet hittade jag plötsligt en video jag aldrig tidigare sett. Va?! Blev alldeles varm i hjärtat när jag nu till slut såg den. Den är väldigt fin. Och killarna i bandet är så väldigt coola och ännu så väldigt unga. Detta smarta, smakfulla, vassa och så alldeles väldigt brittiska gäng vars uttrycksfulla musik jag älskat så mycket.

The+Beautiful+South+-+I'll+Sail+This+Ship+Alone

Så mycket som jag lyssnat på denna pärla till låt alltsedan jag köpte LPn ”Welcome to The Beautiful South”, deras allra första den där senhösten 1989 kort efter att Berlinmuren fallit. Historiskt.

Det är en litet mer rytmisk upptempoversion av den långsammare ballad som odödliggjordes på bandets debut LP. Det är bara så smakfullt hela vägen. Och skivomslaget…

Worth waiting for. Nu 25 år senare kan jag bara konstatera vilken suverän och tidlös kvalitet de hade. I alla avseenden…


The Beautiful South: ”I’ll sail this ship alone”, 1989. Videon är i perfekt skick både ljud- och bildmässigt. ENJOY!

 

 

6 svar to “Tidlös kvalitet med The Beautiful South”

  1. Jag har sjungit solo en enda gång i hela mitt liv. Gissa vilken sång….😀

  2. Paul Heaton och Jaqui Abbot från Beautiful South samarbetar igen, ny skiva, syns i BBC nyligen:

  3. här är nya skivan! Lika vacker musik och bitsk text som vi är vana vid.

Kommentera

