”Själen vill ha sällskap” – Hansson de Wolfe berör mig igen

Jag skrattar litet för mig själv när jag hör texten till Hansson de Wolfe Uniteds nya singel. De (Lorne de Wolfe) har en förmåga att skriva texter som dyker på mig och berör mig i livets olika skeden. Nu har de gjort det igen!

När jag sitter här på lördagkvällen och skriver och kollar bostadsannonser i oktobermörkret under Globens stora extramåne inför morgondagens lägenhetsspaning kan jag inte annat än bli berörd av detta.

sjalen_vill_ha_sallskap-28034154-frntl

Ja jag reagerade direkt när jag såg titeln. De fortsätter att beröra mig och det är smått fantastiskt att de hållit på så länge och nu liksom kommit igång igen efter det långa, långa uppehållet mellan 1994 och 2010. Här har de åstadkommit ännu en fin liten poplåt, melodiös och lättnynnad. En nätt och lätt och rak liten låt. Fint arrangemang. Typisk Hansson de Wolfe-låt.

Jag ser fram mot att också förhoppningsvis kunna se dem live igen nu på förestående turnén. För det blir en riktig Sverigeturné nu i oktober:
HDWU turné 2014

Här har vi låten, singeln komplett med text i bästa karaokestil.

PS: Det finns en lätt bisarr detalj kring det här gruppfotot som förtjänar att lyftas fram. En man saknas. En mycket viktig man. Gitarristen Jonas Isacsson står längst ute på kanten i gruppfotot och har av någon märklig anledning redigerats bort på dessa foton. Det verkar så konstigt. Och fel. Jonas är en exceptionellt duktig gitarrist som spelat med HDWU allt sedan 1979 och varit ordinarie medlem i bandet sedan 1985 års ”Artattack”.

Att säga något annat än att han är och har varit oerhört viktig för bandets sound är helt vansinnigt. Och ingen skulle förstås komma på tanken att säga nåt sånt. Så denna bortredigering framstår verkligen som bisarr.

HDWU alla 6 pers
Så här ser den fullständiga bilden ut. Klicka för mycket större upplaga av den! Det är en lätt mystifiering kring bandets medlemmar. Egentligen är de i nuläget tre i bandet: Lorne de Wolfe, Jonas Isacsson och Per Lindvall. Jag får återkomma till detta när jag lyssnat på hela plattan och skriver om den.  Kanske kan ha rett ut något mer kring övriga personer på bilden då?

2 svar to “”Själen vill ha sällskap” – Hansson de Wolfe berör mig igen”

  1. Jonas Isacsson Says:

    Hej! Det är egentligen tvärtom, jag blev inklippt på turnébilden för jag var inte med på skivan. Men Live ville jag vara med igen. Turnébandet innehöll dessutom David Nyström på keys och Andreas Dahlbäck på trummor, dom fick inte vara med på någon bild alls. Tack för dina fina ord känns bra att bli så uppskattad.

    Ha d gott!
    /Jonas Isacsson

    • Hej Jonas!
      Vad trevligt att få besök av dig! Det var en ära. Och tack för att du löste mysteriet kring bilden. Nu förstår jag hur det hänger ihop.
      Ja äras den som äras bör! Det var jag som hörde av mig till dig på FB med frågor bl a om din fantastiska röda gitarr efter förra turnén med HdWU 2010. Jag har ju sett dig live några gånger genom åren, men det jag såg dig göra då var så exceptionellt varierat och virtuost att jag bara måste skriva. Att göra sådana lappkast mellan olika genrer, som du gjorde, och visa hur mycket man kan göra med en gitarr. Jag var helt lyrisk i bloggen!
      Allt gott!
      Calle alias Japetus

Kommentera

