En snabb musikalisk topplista från FB

Fick en utmaning på FB att skriva en topplista över 10 låtar som verkligen betytt något för mig. Instruktionen var att det inte behövde vara låtar som varit viktiga i musikhistorien, utan just att de berört mig personligen. Ett sätt att avdramatisera frågan så lyssnarens ev pretentiösa gard kunnat sänkas.

Sent omsider satte jag mig ned igårkväll och gjorde min lista rakt upp och ned just innan läggdags. Det gick fort och det blev verkligen 10 låtar som berört mig oerhört starkt. Inte nödvändigtvis de bästa låtar jag vet, men de 10 som top of mind spontant kom till mig nu ikväll utifrån kriteriet ”berört mig mest”. Starka låtar…

David Bowie: Rock’n’roll suicide, 1972
The Cure: A night like this, 1985
Depeche Mode: The sun and the rainfall, 1982
Hoodoo Gurus: Out that door, 1987
Pink Floyd: The gunner’s dream, 1983
Simple Minds: New gold dream, 1982
The Smiths: There is a light that never goes out, 1986
Talking Heads: This must be the place, 1983
U2: One tree hill, 1987
Y.M.O.: Prologue/Epilogue, 1981

Av dateringarna på låtarna är det väldigt tydligt att det är en tonårs-topplista. Om jag gjort en lista i oktober 1987 så kunde den ha sett ut så här. Det här är i själva verket låtar som kunde ha ingått i de blandband som snurrade för fullt i min Walkman oktober 1987 då jag satt på t-banan på väg ut till Frescati och Universitetet.

wm60
Sony Walkman av klassisk årgång.  Jag gillade de svarta varianterna bäst, hade aldrig de gula vattentäta som många andra gillade

Apropå topplistor. Till min bedrövelse ”kraschade” Passagens servrar i våras och tog i det raset med sig min antika första hemsida från 1999. Den innehöll bl a min dåvarande top-100 musiklista och flera topp 10-listor för rock, pop, 80- och 90-tal samt för konserter jag sett.

Jag blev så oerhört överraskad över att det verkligen inte fanns någon backup där alls. Jag ska vid tillfälle kolla om jag har något sparat själv kvar på någon antik gammal diskett som det fortfarande går att läsa av.

Rundar här av med en låt från listan som tyvärr inte finns på Spotify. De har dess värre inget med Hoodoo Gurus. Notera från 1:20 till 1:28 in i videon att vi plötsligt befinner oss på Hornsgatan i Stockholm där den mynnar ut vid Slussen.

4 svar to “En snabb musikalisk topplista från FB”

  1. Nyfikenheten stillad.😀
    Jag valde också musik som berört, ibland till tårar, ibland till skratt, men alltid in i hjärtat. Jag råkade bara ha tur att alla mina val fanns på Spotify så då passade jag på att göra en spellista också. Kram på dig vännen!

    • Ja… Så är det. Musik kan beröra starkt, som vi båda vet! Så här ser min engelska lista ut. Men jag kommer tillåta mig att göra en helsvensk också. Eftersom jag fått en inbjudning till så kommer jag använda den för att lyfta fram de svenska låtarna som också varit jätteviktiga!🙂
      Kram!

  2. Ofta är det väl just så, att de där låtarna som berörde oss och som hänger kvar resten av våra liv, planterades i hjärnvävnaden under vår tonårstid. Kan kanske ha att göra med att vi själva är så sårbara under just den perioden, då vi söker efter oss själva och finner vår identitet. Musiken är ju en stor del av vår identitet.

    • Tack för dina kloka och fina ord! Musik berör och stannar inom oss. Och precis som du skriver är det uppenbart att den musik man hör i tonåren när alla intryck är nya och det mesta upplevs för första gången lämnar de djupaste och bestående intrycken! Och i tonåren är musiken verkligen en mycket viktig del i våra liv. För många av oss, mig inkluderad.

Kommentera

