”Mörka sånger insnurrade i karamellpapper…” Lovande start med Ola Salo i årets ”Så mycket bättre”

Igårkväll drog så äntligen femte säsongen av detta av mig så omtyckta TV-program igång. Och för femte året i följd kan denna lilla blogg naturligtvis utlova en initierad och personlig bevakning av serien.

I år började det med litet kul vändningar i inledningsscenerna då stjärnorna anländer. Kvällens huvudperson Ola Salo kommer först och får gå runt och gissa litet kring vem som ska få vilket rum. Det gör han med finess, ”som att vara i ett TV-spel för att man har sett de här miljöerna tidigare.”

Sen kommer de andra. Carola på mc. Amanda Jenssen barfota till häst. Kajsa Grytt till fots i ridstövlar (!) Men när Love Antell i körskolebil plockar upp Orup vid dennes näraliggande sommarställe och övningskör honom den sista biten fram till pensionat Grå Gåsen plockar han många stilpoäng hos mig. En skön kille – och något av en rookie i sammanhanget – har presenterat sig.

Så mycket bättre 2014
Femte säsongen – årets startfält i obligatorisk gruppbild. Det märktes litet överallt i premiärframträdandena att det var nervöst, som det brukar vara. Men vi fick en del bra nya versioner av Ola Salo/The Arks låtar, som jag tyckt tyckt så mycket om så länge. Och så här tyckte jag…

Ola Salo – dagens huvudperson framstår som en intressant och sammansatt personlighet. Han ger ett smart, eftertänksamt, välformulerat och allmänbildat intryck. Visst har han mycket av sin pappa prästen inom sig och genom Love Antells intelligenta mitt i prick-fråga kring Messiaskomplexet och relationen till just pappa prästen fick vi kvällens mest intressanta psykologiskt känslosamma situation. Ola berördes djupt när han analyserade fram det intressanta svaret. Jag kan tänka mig att ett sådant samtal och en sådan upplevelse som denna ger deltagarna mycket och Ola fick säkert med sig mycket värdefullt tankegods från detta samtal.

Det var särskilt starkt att höra honom berätta om den olycksamma och – som jag förstår det – enda riktiga plumpen i Olas otroligt framgångsrika karriärsprotokoll. Då när han, några år efter 9-11, i Washington skämtade om flygplan som var på väg att flyga in i Vita Huset. Ett olycksamt och mycket illa valt ämne att skämta om i USA. Det dödade The Arks dröm och hopp om turné och framgång. Och skapade skuldkänslor och ångest hos Ola; undantaget som bekräftar regeln kring Olas eftertänksamhet och smarthet.

När Ola själv beskrev sina låtar som ”mörka sånger insnurrade i karamellpapper” satte han en mäktig prick värdig en oförskämt duktig copy över sin musikaliska karriärs stora i. Genialiskt!

Tomas ”Orup” Eriksson – humoristisk, självironisk, vänlig, ödmjuk, kvickt associerande och smårolig mest hela tiden. Emellanåt riktigt rolig. Och kunnig, kul att han gissade cricket som aktivitet bara han såg kläderna. Det är fortfarande väldigt lätt för mig att gilla artisten Orup och hans musik, vilket jag gjort i över 30 år nu och fortsätter göra. (Jag ska se hans krogshow nu också i höst. Mitt livs första krogshow, ett tidens tecken för en man som nu är närmare 50 än 40, men ett väl valt tillfälle. Slut på parentesen.)

Orup gjorde ett för honom typiskt ironiskt låtsassårat underdog-konstaterande att han bara var den 36:e artisten att medverka i programmet, men jag tror att han mycket väl kunde ha varit en av de allra första. Vem vet om han i själva verket var en av dem som tackade nej den första gången? Hursomhelst gjorde han en trevligt orupskt snäll popversion av ”Echo chamber” med litet sköna DM synthljud från gamla ”Speak & Spell”. Men eftersom han inte gillar sjunga på engelska fick den heta ”Ekokammare”. Och han fick ihop det trots den uppenbara utmaningen att få in det inte helt lättsjungna ordet i en refräng.

Love Antell – lekfull, sprallig, charmig, ödmjuk, kvick, sympatisk, verbal och välformulerat träffsäker. Syntes och märktes mycket hela tiden i programmet. Väldigt kul tyckte jag t ex det var med ironiska kommentaren kring plommonstop, baseballträn och Clockwork Orange i Burgsvik. Han gjorde en riktigt bra folkrockigt svängig svensk version av  ”En av oss kommer att dö ung”, helt i den goda traditionen från Lundell, Eldkvarn vidare i Winnerbäck och Håkan Hellström. Och visst blev det som en vän till mig sa när jag inledningsvis reagerade som ett frågetecken inför namnet Love Antell – ”du skulle gilla honom”. Hon hade rätt. För det gör jag. Skarpt!

Amanda Jenssen – spontan och charmig, sötsnygg och karismatisk gjorde hon en suveränt känslosam version av ”Calleth you, cometh I”. Jag har faktiskt inte tidigare fattat vilken vacker och uttrycksfull text den låten har, har inte lyssnat så noga på den. Nu gjorde jag det och blev starkt berörd. Det här blir väldigt personligt för mig för de ord Amanda sjöng, de tankar Ola uttrycker i texten, är nån sorts romantisk idealistisk bild jag länge haft om hur det kan (och kanske enligt mig bör vara) i en riktig kärleksrelation när den tagit slut utan att respekten behöver ha gjort det. Ofta orealistiskt, möjligen tonårsidealistiskt men avgjort romantiskt vackert. Mycket jag. Och Ola var mycket starkt berörd. Tacka för det!

Kajsa Grytt – cool och litet avvaktande i detta första program. Kanske på många sätt så långt från Carola man kan komma, vilket hon också själv berörde. Hon skulle ju mycket riktigt aldrig ha kommit på idén att göra en Carola-cover. Det ska bli intressant att följa deras möte i programmet. Kajsa gjorde här The Arks genombrottslåt ”It takes a fool to remain sane”. på sitt sätt som en visa. Hon hanterade texten och orden på ett alldeles utmärkt sätt, men låten och den starka melodin kom inte riktigt till sin rätt i det arrangemanget kan jag tycka. Samtidigt är ju detta charmen med programmet – och meningen. Man ska göra sin egen version av låten. Och det gjorde Kajsa. Bra!

Carola – ”Sveriges enda superstjärna” ordnade med omedelbar dramatik och fall med stukat knä i cricket-matchen. Hon ger ett fortsatt vänligt och omtänksamt intryck. Och så odlar TV4 litet av divabilden då de kontrasterar Love Antells öppna rumsdörr mot Carolas låsta. Hon förberedde sig för kvällen avskilt och kommer sist ned till gänget – som ju fint folk i alla tider gjort. Men sen levererar hon ett förlösande kvickt skämt om att käka medicin för att kunna uppträda och leverera i alla lägen med följd att man börjar kasta blommor omkring sig och bete sig. Med självironisk glimt åt sig själv och den skruvade skandalen på Allsången för några år sedan. Gapskratt i gänget. Poäng till Carola.

Och när hon sen gör sin proffsiga och vackert skönsjungande versionen av ”Tell me this night is over” är det inget snack om saken. Hon är en stor superstjärna och artist. Inga stukade knän eller nerver kan hindra henne från att göra kvällens bästa cover. För det gjorde hon. Ola var tagen och hörde snabbt att det här var ju en Carola-låt. Hon gjorde den till sin på ett fullkomligt övertygande sätt. Mäktigt. Det självklara valet för kvällens finalduett.

Johan T Karlsson (Familjen) – sympatisk man som håller en litet låg profil trots sin dominerande längd. Tillsammans med Love Antell den artist jag hade sämst (noll) koll på inför denna säsong. Han får avsluta med en intressant cover som också blev svensk, skånsk. ”Göra slut med Gud” är en stark låt och ett bra val. Jag kände igen den väl. På flera sätt. Det tog en liten stund innan det klickade. Låten är snarlik Krunegårds ”Jag är en vampyr”. Men det förtar inte intrycket av att det är cool och dansant energirik cover av en suverän låt. Johan är ingen stor sångare, men det spelar ingen större roll. Framförandet är bra. Ola skriver extraordinärt bra och uttrycksfulla texter om intressanta ämnen.
http://www.tv4play.se/program/s%C3%A5-mycket-b%C3%A4ttre?video_id=2994067

Sammantaget kan jag inte säga annat än att detta var en lovande start för årets säsong av höstens mest intressanta musikprogram!

smb-2014

Detta är upplägget inför femte säsongen av ”Så mycket bättre”.  –

Kommentera

