Min vin-thriller: ska Tullverket hälla ut mina goda australiska shirazer?

Inte visste jag i januari att mitt australiska vininköp skulle komma att utvecklas till en sådan dramatisk thriller…

Under min resa genom Australien i januari tidigare i år passerade jag det vackra vindistriktet Hunter Valley nån timmes bilfärd norr om Sydney i New South Wales. Här besöktes ett antal vingårdar och utmärkta viner provades, de flesta röda Shirazer men även litet Cabernet Sauvignon och vita Semillon.

Det är alltså ett vindistrikt, men jag blev litet förvånad när jag såg vilka artister som uppträdde i Hunter Valley; Sting, Paul Simon, Roxette och Billy Idol var några av de namn jag såg på affischerna längs med vägen. Det dricks inte bara mycket gott vin i detta distrikt. De har världsstjärnor på besök med jämna mellanrum. Det är väl så att här finns den köpstarka medelålders publik som inte bara gillar dessa artister, utan även har råd att efterfråga dem. Festligt!

Hunter Valley
Vi bilade runt en strålande januaridag mellan dessa härliga vingårdar och provade deras olika viner. Det var många vackra och genuina miljöer jag fick en inblick i. Många trevliga sommelierer och provningsledare jag fick prata med. Och vilket vackert grönt, grönskande frodigt landskap vi färdades genom. En liten bit av paradiset down under.

Jag minns och tänker då speciellt på vingårdarna (vineyards) Audrey Wilkinson, Pepper TreeAdina och Keith Tulloch där jag även efter provning köpte ett antal ganska exklusiva buteljer rödvin, sex stycken närmare bestämt. Jag hade gärna köpt mycket mer vin, men jag kunde ju inte bära med mig alltför många flaskor på den fortsatta resan.

Audrey Wilkinson Vineyards jan 2015
Denna vackra utsikt är vad som mötte min blick när jag såg ut över Audrey Wilkinson Vineyards, Hunter Valley

Som bekant har jag inget körkort och kunde därför inte heller förväntas köra vår bil. Alltså fick jag verkligen smaka på vinerna och svälja. Jag slapp spotta ut… Tacksamhet! För det var en mycket trevlig och välsmakande upplevelse kan jag lova! Mina vänner är medlemmar i Keith Tulloch Vineyard vilket innebar att vi fick sitta i ett särskilt trevligt provningsrum och avnjuta dessa makalösa Shiraz-viner med vägledning av ingen mindre än fru Tulloch, en mycket erfaren sommelier.

Tankarna gick förstås till Grappe i Stockholm där jag själv avnjutit många goda buteljer vin genom åren. Många, många. Ingen överdrift.

Men nu kunde jag i själva verket inte ens bära med mig sex flaskor på den fortsatta resan så jag förpackade dem nogsamt och i god tro samt sände dem sedan med ytpost till Sverige i slutet av januari.

Vinprovning Keith Tullochs vineyard
Herrn själv i färd med att prova röda Shiraz-viner på Keith Tulloch Vineyards, januari 2015, Hunter Valley

Nåväl, de härliga viner jag inköpte är nu alltså på väg med ytpost till Sverige. Ytpost innebär transport medelst fartyg över de sju haven och det jag visste var att det skulle ta 60-90 dagar för vinet att nå fram till Sverige. Dvs det kommer att ske i slutet av mars eller slutet av april.

kester-3
Keith Tulloch, The Kester, Shiraz; ett makalöst gott vin jag verkligen hoppas kunna rädda hela, det blir en thriller! (klicka för större bild)

Väl åter i Sverige i början av mars får jag först goda nyheter från Skatteverket. Jag tar omedelbart kontakt med dem för att göra rätt för mig. Jag betalar mina TV-licens också. Jag är helylle! Det skulle nu bara vara att betala en punktskatt för vinerna så skulle de vara mina. Trodde jag…

Men snart hänvisas jag vidare till Tullverket och då kom de chockartat dåliga nyheterna. Tonläget förändrades nu dramatiskt. Jag har som privatperson ingen som helst rätt att importera vin. För detta ses som import av vin från ett land utanför EU. Det är inte tillåtet, eventuellt även kriminellt.
Mina vinflaskor kommer därför att destrueras av tullen, alltså helt sonika förstöras och hällas i vasken, så snart som de anländer till aktuell importhamn. Det var hårda bud må jag säga. Jag gillade inte tonläget hos den person jag talade med Tullverket. Här ansträngde jag mig för att göra rätt för mig och bollades mellan olika myndigheter. Nu bemöttes jag med tal om kriminella handlingar. Suck!

Hade jag kunnat bära med mig buteljerna på resan och själv tagit in dem personligen i Sverige hade det inte varit några problem. Men så mycket kunde jag inte bära med mig.

keith-tulloch-wine-12
Keith Tulloch Wine – en mycket gemytlig plats med förstklassiga viner. Hoppas de ska nå fram till mig i Sverige!

Jag försöker nu av Australia Post få besked om vilken importhamn som vinet är på väg till. Det kunde finnas en liten möjlighet att ringa de lokala tullklarerarna innan flaskorna når fram och möjligen beveka deras nitiska hjärtan. Detta har skett i god tro och är inte fråga om nån smuggling. Lådan är klart och tydligt uppmärkt med att den innehåller vin.

Detta må förvisso vara ett rent i-landsproblem, men inte desto mindre är det väldigt trist att behöva förlora så goda viner. De har nu även ett betydligt affektionsvärde och jag har lagt väldigt mycket tid på att transportera, förpacka och få hem dessa viner.

Jag ber att få återkomma till hur denna thriller utvecklas…

Kommentera

