Charmige Måns fick biljetten till Österrike, troligen ett bra val

I år har jag varit väldigt långt borta från melodifestivalen, i princip så långt bort det går. Jag har inte sett någon av deltävlingarna. Men jag såg delar av finalen på SvT Play och jag brukar ju traditionsenligt skriva åtminstone en Melodifestivals-blogg. Alltså…

Måns Zelmerlöv är en riktig sång- och dansman. En stilig entertainer med stark karisma och varm utstrålning. Han visade även stark programledartalang när han tidigare skötte programledarskapet för ”Allsång på Skansen” med den äran.

Det var nu tredje gången gillt för honom i Melodifestivalen, hans låt ”Heroes” var en av de absolut starkaste i startfältet och har helt säkert goda chanser att hävda sig i finalen. Låten är catchig och har dynamik och driv. Det kreativa inslaget med streckgubben stack ut och funkade bra. Spontant tyckte jag det kändes krystat, men jag ändrade mig då jag sett hela framträdandet.

Måns är mycket charmig och, som man sa förr, påtagligt käck. Äppelkäck. Jag är övertygad om att han kommer göra ett suveränt framträdande i Österrike i maj. Ja kanske kan han rent av vinna? Ända fram till helt nyligen har han dessutom haft ett personligt varumärke med en massiv helylleframtoning. Något som förändrats efter sista årets otrohetsskriverier.

Men det har inget med hans kommande framträdande i Wien göra. Det är inte fråga om nåt moraliskt lämplighetstest. Det är fråga om världens största musiktävling. Och där vet jag att du kommer göra mycket bra ifrån dig Måns!

Måns Zelmerlöv
Måns med sin lilla strutförsedda streckgubbskompis, ett kreativt inslag som stack ut. Har inte sett det förr.


Måns Zelmerlöv framför ”Heroes” på Nya Råsundastadion (även kallad Friends Arena) i Solna lördagen den 14 mars 2015

PS: Festligt att Hasse Andersson, oftast kallad ”Kvinnaböske”, kom hela vägen till finalen i år. Han har kvar sin änglahund på gitarren och är en go gubbe. Festligt nog har han alltid framstått som en gubbe för mig. När han 1982 slog igenom med just ”Änglahund” på svensktoppen var han redan en riktig ärkegubbe i mina ögon. Den skäggiga countryframtoningen och cowboyhatten kändes väldigt daterad, passerad och extrem-gubbig från mitt 14-åriga perspektiv 1982. Inte alls min grej då.

33 år senare är Hasses låt fortfarande inte riktigt min grej och jag tror inte den funkat så bra i Wien. Men jag är verkligen glad för Hasses skull att han fick denna framgång. Den här låten kommer funka jättebra på tusen andra ställen i Sverige. Fint så.

Jag tycker nu att Hasse var ett trevligt moget inslag i det annars mest spädis-unga startfältet. Att Hasse Andersson var 34 år ung då 1982 är märkligt att ta till sig nu. Nu är jag 13 år äldre än han var då. Hmmm…

Änglahund Kvinnaböske
Hasse Andersson & Kvinnaböske band med sin megahit Änglahund, 1982. En succé-LP för Hasse.

2 svar to “Charmige Måns fick biljetten till Österrike, troligen ett bra val”

  1. Måns kommer säkert göra bra ifrån sig i Eurovision, samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken över att vi inte skickar en joikare!
    Tycker du att rätt person vann Melodifestivalen?
    Jag har gjort en omröstning för att få reda på vad folk tycker: http://www.plusett.nu/omrostning-4816/tycker-du-att-ratt-lat-vann-melodifestivalen-2015

Kommentera

