Om shoppingen i Beijing som kom av sig och souvenirerna som kom hela vägen hem

Ja vad fick jag egentligen med mig hem – förutom det viktigaste i form av minnen, vackra foton och nya upplevelser och erfarenheter? Jag är ju ingen shopping-kille precis och…

Min plan var ju hela tiden att handla i Beijing, Kina. Den stora shoppingen skulle hela tiden ske i Beijing. Där skulle jag köpa allt från kläder och skor till glasögon, slipade solglasögon och alla de vanliga kinesiska souvenirer jag kunde tänkas bära med mig. Ett år av sparsamhet och återhållsamhet skulle efter besök vid Kinesiska Muren, Himmelska Fridens Torg och Den Förbjudna Staden explodera i en shopping-upplevelse av en med mina mått mätt sällan skådad omfattning.

Alltså kämpade jag mot ”baggage allowance” med min packning från Australien på södra halvklotet, upp till Bali, Indonesien just söder om ekvatorn, via Kuala Lumpur, Malaysia till Saigon, Vietnam samt ytterligare två flighter till Da Nang och Hanoi. Det var fem flighter med Malaysian Airways (30 kg allowance) och Vietnamese Airways (bara 20 kg allowance) där jag pressat bagaget till att väga endast 17,5 kg väska plus sju kg handbagage. Det skulle ge mig nästan sex kilos utrymme att fylla på väskan med i Beijing inför den sista och avgörande 23 kg allowance flighten hem med British Airways. Kanske kunde jag rensa och pressa fram ytterligare ett kg?

Australia Indonesia Southeast Asia

Men som läsare av denna blogg redan vet blev det aldrig någon flight från Hanoi till Beijing. Mässlingen och maginfluensan kom emellan. Det blev ingen shopping i Beijing. Åtminstone inte denna gång.

Men vad bidde det då till slut? Jo det bidde en endaste liten mycket väl vald australisk surfar t-shirt från Manly Beach – och så shiraz-vinerna förstås, vars fortsatta öde i skrivande stund är högst oklar courtesy of Tullverket. På Bali bidde det några fina Buddha-ansikten, en Buddha-ljusstake samt ett par av de så typiska balinesiska skyddsandarna; de som ser tämligen elakt bitska ut men är genomsnälla och skrämmer bort allt ont.  I Vietnam bidde det förutom en nyckelring och ett par kylskåpsmagneter (varav en med den ständigt närvarande Ho Chi Minh) även den typiska lilla rishattsförsedda gubben.

Höjdpunkten av souvenir-jakten i Vietnam blev något som inte har ett dugg med Vietnam att göra. Det var en serie av obeskrivligt coola glasunderlägg med motiv från kända filmer som jag omedelbart trillade dit på. Det var stiliserade, enkla motiv från filmer som Pulp Fiction, Star Wars, Lord of the Rings, Taxi Driver, Blade Runner, Star Trek, Terminator, Rocky, Clockwork Orange, Harry Potter, The Godfather och Scarface för att bara nämna några. Dessa motiv fanns dessutom som planscher, vykort och t-shirts. Företaget Artbook som skapat dessa mementos har lyckats pricka in en fullträff med sin väl valda formgivning av dessa klassiker.

Souvenirer från den stora resan
Det bidde bara dessa exklusiva souvenirer från Den Stora Resan, men de är väl valda utifrån mina preferenser (klicka för större bild)

Ett besök på Artbooks webbplats kan varmt rekommenderas för den filmintresserade bloggläsare som liksom jag lever med dessa nördiga böjelser! Gissningsvis kommer jag att beställa något från dem. De hade helt enkelt alltför mycket smakfulla, coola och snygga väsentligheter. Jag som står i begrepp att inresa ett nytt hem. Och min shopping i Beijing frös ju inne…

Kommentera

