”Sånger från gläntan”: Irma Schultz berör mig än en gång

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse”, skriver Tomas Tranströmer. Redan när jag läste det citatet i pressreleasen för Irma Schultz nya platta anade jag att detta var något jag skulle uppskatta.

Att utgå från Tranströmers magiska bildspråk låter för mig som ett mycket intressant grepp och ingång i skivprojektet ”Sånger från gläntan”. Så här skriver Irma vidare i pressreleasen:

”I gläntan kan du inte gömma dig. Där möter du dig själv, med allt vad det innebär. Det här är tio spår om saknad och längtan, om när livet inte blir som vi har tänkt oss och i kölvattnet av allt det, en spirande tillit.”

Det är vackert och klokt. Angeläget. Det var ord som genast väckte mitt intresse.

Sånger från gläntan

Nu har jag lyssnat på plattan i litet mer än en vecka och jag har sakta uppfyllts av den. Den har snurrat i CD-spelaren mest hela tiden, ibland väldigt nära på hög volym och ibland som en svag viskning sent på natten när jag suttit och skrivit. Den har funnits där hela tiden och jag har haft privilegiet att lärt känna den.

”Sånger från gläntan” har liksom uppfyllt mig och gett mig kraft litet på samma sätt som IV-droppet på Franska Sjukhuset i Hanoi för några veckor sedan. Det har känns svalt och friskt. Liknelsen är allt annat än långsökt för mig. Och timingen med min konvalescens kan inte sägas ha varit något annat än perfekt.

Stilla, suggestiv, poetisk rör dessa tio sånger vid min själ. Vaggar mig. Det är så vackert, så vackert. Kopplingen till Tranströmer-dikten om gläntan som bara kan hittas av den som gått vilse har en genialisk kraft. Som berör, som fascinerar. Som jag intuitivt lockas till. Som jag vill besöka och veta mer om.

Musikaliskt har skivan även ett Jan Johanssonskt anslag, i folkviseton. Det är milt och förtrollande. Jag riktigt ser den här gläntan i skogen framför mig. Det är suggestivt. Nästan litet trolskt. Och Irmas röst är så där vackert berörande och personlig i sitt uttryck. På nåt sätt både spröd och kraftfull på samma gång. Jag hör ju direkt när det är hon.

Irma 2015
Irma Schultz Keller (1965- )

Jag har skrivit om det tidigare här. Irma har alltid hittat och fortsätter att hitta uttryck som berör mig. Djupt. Och Irma har berört mig hela vägen. Hela vägen från Stranded-tiden med Zzzang Tumb och Reeperbahn 1983 via Docenterna 1989 (då jag oftast stod längst fram i publiken när Irma och Joppe sjöng ”Söderns Ros”), vidare över de så framgångrika poppiga soloplattorna på 90-talet till de lågmält finstämda Joni Mitchell-tolkningarna för några år sedan och hela vägen fram till idag. Uttrycken har varit olika, men musiken som Irma gjort eller medverkat i har alltid berört mig. Den har alltid känts angelägen.

Musiken har alltid känts angelägen, oberoende av om det varit musik jag festat, dansat, promenerat eller suttit tankfull till. Den har alltid slagit an strängar i mig. Olika strängar, olika tider. Men Irma har alltid funnits med på resan. En resa som nu tagit mig till denna vackra glänta.

Genom mitt engagemang i Katarina församling och Allhelgona- samt Katarinamässorna har våra vägar korsats även på senare år. Irma jobbar ju som kultursamordnare i församlingen. Vilken tillgång!


Videon till ”Håll om mig”, singel från nya plattan

Trevligt nog har också denna vackra lilla skiva uppmärksammats ganska rejält i pressen:

”Irma befinner sig någon helt annanstans idag än vad hon gjorde 1991. Närmare bestämt i en lugn glänta… låter ungefär som man föreställer sig att solstrålar som försiktigt bryter igenom lövverk skulle låta.”
(Nerikes Allehanda)

”Irma Schultz Keller har skapat ett album med andliga sånger som inte har något med vare sig samtiden eller popmusiken att göra. Hon har hittat en egen glänta.”
(Dagens industri)

”Ett knippe mestadels förtvivlade sånger i viston där hon med sin fortfarande magiskt skimrande och chosefrisa popröst, söker efter ljus och förtröstan.” (DN)

Sånger från gläntan” består av 10 finstämda spår där sångerskans mjuka stämma oftast står i centrum, på sju av låtarna omgiven av Katarina Kammarkör. Det här är stillsamt, i ett gränsland mellan folkvisa, pop och psalm. (Metro/TT)

”Musiken är sammanvävd med Katarinamässan och den Stockholmsteologi som utvecklats där som betonar människans svaghet och den aldrig sinande nåden. I den meningen är detta en intressant kyrkomusik i tiden.” (SVD)

”Sånger från Gläntan är en perfekt titel på Irmas nya album. De stillsamma och sökande sångerna porlar lika rofyllt som en skogsbäck.”(GP)

4 svar to “”Sånger från gläntan”: Irma Schultz berör mig än en gång”

  1. var det inte Idde Schultz (Irmas syster) som sjöng med Joppe & Docenterna? Idde var väl nästan permanent medlem ett tag?

    • Båda systrarna Schultz körade med Docenterna på ”Söderns Ros”-plattan ’89, liksom de tidigare gjort med Reeperbahn och Heinz & Young. Men när Irmas solokarriär tog fart på allvar sisådär nån gång 1990-91 så fick hon mindre tid för Docenterna och Idde tog över. Till slut blev Idde medlem i Docenterna vilket var väldigt logiskt och rätt. Det här var långt innan Hovet och Winnerbäck.
      Men när jag skriver om Joppe och Irma som sjunger ”Söderns Ros” så tänker jag på tidigare spelningar jag såg på Squtt (KTH och Universitetet) i Stockholm ’89. Då var det Irma som sjöng duetten med Joppe. ”Anita bor i stan, i en sydlig metropol. Hon letar lägenhet…” Det är starka och fina minnen!
      PS: I studioversionen på själva plattan är det däremot Karin Wistrand från Lolita Pop som sjunger duetten med Joppe Pihlgren. Karin har också vid några tillfällen dykt upp på scen med Docenterna och sjungit låten, så t ex på Hultsfredsfestivalen 1992…

      • Tack! Jag undrar vad som hände med Lolita Pop. La de bara ner?

      • Ja de la ned 1992. Vid några enstaka tillfällen har de haft reunions sen dess. Benkt Svensson som var gitarrist i bandet mellan 79-89 och skrev många av låtarna heter numera Benkt Söderberg och är inte bara pappa till systrarna Johanna och Klara Söderberg i First Aid Kit, utan även deras producent och ljudtekniker.

Kommentera

