Årets kreddigaste par gör årets troligen bästa låt – ”Innan vi faller”

Under de senaste veckorna har jag sett låten delas och hyllas i sociala media, gång på gång. Det hela gav ett tag intryck av en hajp. Jag blev litet misstänksam. Trots att det handlade om två artister jag verkligen gillar. Och har gillat länge.

Ja jag brukar bli litet misstänksam när det verkar som att ”alla” plötsligt hyllar och lyfter fram en och samma företeelse. I det här fallet handlar det alltså om årets duett, ”Innan vi faller”, skriven av Kents Jocke Berg och framförd av honom samman med ingen mindre än Lisa Nilsson. Ett mycket kreddigt par. Ett mycket intressant par.

Inför DNs jubileumsfest då tidningen fyllde 150 år, fick Jocke Berg och Lisa Nilsson (båda födda 1970) frågan om de ville göra ett samarbete i form av en låt som skulle framföras vid det tillfället. De två möttes och lyssnade igenom en del tänkbara Jocke Berg-låtar, och fastnade sedan för den tidigare skrivna låten ” Innan vi faller”. (Tänk att ha en sån låt på lager, som inte fick plats på senaste Kent-plattan?).

Sagt och gjort, låten framfördes första gången på DNs 150-årsfest 22 december förra året (och fick ett fantastiskt mottagande). Det var dock uppenbarligen inte självklart att låten skulle släppas som singel, men ryktet spred sig i sociala medier, som sagt, och singeln kom den 19 mars följt av att Jocke och Lisa framförde låten på Skavlan fredag 20 mars.

Så hade ”Innan vi faller” nått ut till den stora publiken. I kraft av sig själv, för den är verkligen bra, och lyfter ytterligare genom de två starka artister som framför den. Två röster vi aldrig hört tillsammans tidigare. Det är en väldigt intressant och vacker kemi.

Lisa och Jocke på DNs 150-årsfest
Lisa Nilsson och Jocke Berg på DNs 150-årsfest 22 december 2014

Det är smått fantastiskt vilken enastående duktig och angelägen låtskrivare Joakim Berg från Eskilstuna är. Han har bevisat det gång på gång de senaste 20 åren. Allt han tar i blir guld och det är honom väl unt. Och jag förstår att Lisa Nilsson gillade att få göra den här låten med honom. Låten som kan tolkas som både en kärlekssång och en politisk lägesbeskrivning  av Sverige vid årsskiftet 2014-2015.  ”Det nya Sverige är grymt och snålt och fult”.

Själv tänker jag att den här tiden påminner mig om läget i Sverige 1991-92 då lasermannen härjade, VAM växte till sig och Ny Demokrati kom in i riksdagen. Det var stökigt och kändes oroligt. Tyvärr känns det möjligen ännu oroligare och stökigare nu. Jag upplever att Jocke Berg sätter fingret på dessa känslor med denna eminenta låt. Grammis för ”Årets låt” vad det lider? Jag tror det.


Innan vi faller” med Jocke och Lisa på Skavlan, 20 mars 2015,

Lisa Nilsson säger detta om samarbetet och låten:
”Jocke är en mästare på att skriva kärnfulla texter med tydliga bilder. Det är en stor konst.  Det är inte ofta slumpen kommer med så dyrbara gåvor som denna duett. Jag är stolt över att få dela låt med Jocke Berg. Texten är angelägen oavsett om du tolkar den som relationstext eller samhällsberättelse. För mig handlar den om vår tid och oron jag känner inför de politiska strömningar som förlamar och urholkar vårt samhälle. Jag hoppas att den väcker lyssnare till att reflektera över vad som är viktigt. För mig är respekten för demokrati och solidaritet viktigare än någonsin just nu.”

Kommentera

