Ett retoriskt ryskt cirkelbevis om Krim

”Krim är Ryssland och Ryssland är Krim”.

Jag blir illa berörd av ryska ambassadens svar på utrikesminister Margot Wallströms kritik mot den ryska annekteringen av den ukrainska halvön. Tyckte på något sätt att jag kände igen det här cirkelresonemanget nånstans långt ifrån.

Usch, det är som ett retoriskt eko av ett tidigare totalitärt cirkelbevis: ”Adolf Hitler är Tyskland och Tyskland är Adolf Hitler”.

Jag hoppas verkligen att ryska ambassaden har grundligt fel när de påstår att ”det inte finns någon väg tillbaka”…

Ryska ambassaden
Ryska Federationens ambassad på Kungsholmen i Stockholm

PS: Det andra citatet ovan är hämtat från ett tal som Rudolf Hess, Hitlers ställföreträdare, höll via radio till den då av nazisterna just underkuvade tyska nationen den 24 februari 1934. Jag kunde tyvärr inte låta bli att associera i den här totalitära riktningen.

2 svar to “Ett retoriskt ryskt cirkelbevis om Krim”

  1. Usch… Det bär mig emot att säga så, för det får mig att låta gammal, men vart är världen på väg egentligen?

    • Det tycker jag är en väldigt befogad fråga Pär! Jag blir allt mer och mer illa berörd av det politiska läget i världen. Särskilt med anledning av det som pågår i Vladimir Putins Ryssland och den alltmer hotfullt aggressiva utrikespolitik denna mycket odemokratiske person driver…

Kommentera

