Rock med systrarna Schultz – återförenade på scen

Irma Schultz – som alldeles nyligen fyllt fint och jämnt – har gjort mycket som soloartist genom åren, alltsedan första solosingeln ”Tillbaks till mig” som jag köpte när den kom 1988. Men då hade hon ju redan i många år varit ett känt namn för mig och många andra musikintresserade i Sverige.

Och när det började, med Zzang Tumb, Reeperbahn, Imperiet och sedermera Docenterna, så var det alltid systrarna Schultz tillsammans på scen. Ja egentligen började ju den gemensamma sången redan hemma vid Mariatorget i Stockholm för systrarna Idde och Irma när 60-tal blev 70-tal.

Och när det började på scen var det mer rock än de visor som Irma på senare år haft sitt fokus på. För mig är det något speciellt när dessa systrar står på scen tillsammans. Men det händer inte så ofta nuförtiden. Senaste gången jag själv såg det var i samband med första Ritz Reunion-spelningen på Debaser Medis i mars 2009. Det var ett magiskt undantag jag skrivit lyriskt om här.

Systrarna Schultz i nutid
Systrarna Irma och Idde Schultz i nutid. Foto Isak Edh

Men så häromdan fick jag se ett klipp som verkligen gjorde mig glad. Det är en av Irmas nyare låtar ”Stereo”, som också är en av de få rocklåtar hon gjort i det nya årtusendet. Ja hon har väl egentligen alltid varit ”pop” som soloartist, men det här är ett undantag med mer energi och intensitet. Jag är väldigt förtjust i den här låten.

Så döm då om min glädje när kameran zoomar ut och jag ser vem det är som står bredvid Irma… För det är ju ingen mindre än storasyster Idde – som kanske alltid varit mer rock än Irma. Eller åtminstone blivit det med tiden. De har litet olika uttryck och kanske är Idde litet tuffare än den något vänare Irma helt enkelt. Men tillsammans har de en alldeles speciell energi.

Såja, ordningen är återställd. Balansen återupprättad. Tack för det!


Systrarna Schultz tillsammans på scen i samband med Göta Kanal Rock i Trollhättan, 19 augusti 2011. Nu rockar det mer än nånsin om systrarna Schultz tillsammans i svart på scen. Det är så coolt. Det här är riktigt ösigt tungt med gitarrmangel levererat av Sören ”Sulo” Karlsson från ”Diamond Dogs”


Och vid detta tillfälle räcker det inte med ett (1) klipp. I detta andra klipp, från 16 augusti 2011 i Motala under samma turné, syns mer av storasyster Idde och ljudet är aningen bättre. Jag blir bara så glad när jag deras leenden på scen igen. För båda dessa systrar har helt underbara leenden.

Tack för alla fantastiska konsertminnen från tonår till nutid!

2 svar to “Rock med systrarna Schultz – återförenade på scen”

  1. Barbro Schultz Lundestam Says:

    Tack för den fina texten om systrarna Schultz. Vist blir det en alldeles särskild magi när de sjunger tillsammans!

Kommentera

