Den berömda Nobel-dörren öppnas – för första gången av en kvinna

Allt är som det brukar vara. Den så välkända guldinfattade dörren är stängd och utanför avspärrningen böljar kamerahavet nyfiket fram och tillbaka. Den förväntansfulla folkmassan i nobelhusets börssal väntar på det årliga tillkännagivandet. Men något ”äntligen” från Fylking lär det inte bli i år heller. Det var mer på Horace tid.

För när dörren öppnas denna gång är det för första gången en kvinna som träder fram och levererar en professionell, värdig och elegant flerspråkig presentation av årets nobelpristagare i litteratur; Svetlana Aleksijevitj – en författare jag själv hört mycket om. Detta gjorde Sara Danius med den äran – precis som väntat. Jag har ju haft glädjen att höra henne tala tidigare.

Sara Danius
Dörren öppnas och… Sara Danius tillkännager årets nobelpristagare i litteratur år 2015

Första gången var hösten 2008 då Sara Danius höll installationstalet för årets nyinstallerade professorer vid den högskola där jag arbetar. Det var ett extraordinärt tal. Kanske det bästa jag någonsin hört. Ja så var det faktiskt. Jag minns att jag satt där helt fascinerad över talarens förmåga att fånga sin publik. Jag blev djupt berörd och kände mig sällsamt stolt över att få jobba på en arbetsplats där det finns arbetskamrater som så kan beröra och inspirera. Och ge tillvaron en känsla av djupare mening.

Danius 1

Några dagar senare ringde min jobbtelefon och plötsligt hörde jag den där speciella rösten igen. Jag fick några frågor i tjänsten som jag med glädje besvarade. Jag passade lyckligtvis också på att tacka för det fantastiskt inspirerande talet. Jag är så glad att jag gjorde det. Jag tror hon kanske blev litet överraskad. Det var många som var rörande överens om att talet hon hållit varit makalöst bra. Men möjligen var det inte så många som uttryckte det direkt till henne på det kraftfulla och raka sätt som jag nu gjorde. På mitt sätt.

Jag inser att jag här upplevde en av de bestående kulturella höjdpunkterna i mitt liv. Något jag kommer återkomma till och påminna om när tillfälle ges. Så länge jag lever. Sara Danius installationstal den 12 december 2008 har sällat sig till den hedrande exklusiva lilla skara av unika kulturupplevelser som berört mig så starkt att jag alltid ska minnas dem. Upplevelser av skilda slag och i skilda tonlägen.

Här återfinns även Adolphson-Falks legendariska och våldsamt bejublade engångsframträdande på Sollidenscenen den 7 juni 1985, liksom Cornelis Vreeswijks dito sista stora publika spelning på Roskildefestivalen i det blå tältet 4 juli 1987. Spelningen fick avbrytas p g a publiktrycket och de våldsamma ovationerna; tältet hotade rasa samman.

Men i detta minnenas rum av starka kulturupplevelser återfinns även den kompakta stillheten den oerhört finstämda höstkväll 1996 då Lars Gustafsson läste sina så vackra  (och av mig så ofta citerade dikter) ur samlingen ”Variationer över ett tema av Silfverstolpe”.  Magi!

Danius 2
Sara Danius (1962- ), professor i estetik 2008, professor i litteraturvetenskap 2013

Men åter till Sara Danius. När kulturyttringarna är som bäst berör de mig på djupet och för alltid. Det kändes därför helt logiskt för mig när jag hörde nyheten att Sara Danius valts in i Svenska Akademien. Det här var något som ”made total sense to me”. Jag visste ju av egen erfarenhet hur väl den här personen behärskade det svenska språket och hur djupt hon kunde beröra med det.

Jag tycker därför det är så alldeles väldigt fint och rätt att det är just Sara Danius som nuförtiden kliver ut och kommer att kliva ut genom den berömda dörren i oktober varje år.  Mitt minne sträcker sig så pass långt bak att jag har svaga minnen av ständige sekreteraren Gierow, men definitivt tydligare av Gyllensten. Och sedan efter herrarna Allén, Engdahl och Englund är det nu Sara Danius tur.

Jag är genuint glad över denna persons välförtjänta framgång och att hon nu finns där i det uppburna sammanhanget. För så lekman jag är har jag själv verkligen upplevt att Sara Danius är exceptionellt duktig på att så vackert hantera språket och skapa stämningar som berör. På djupet.

Kommentera

