”Alla sångerna” – eftertänksamt och vackert med Zzaj

Zzaj har figurerat här i bloggen ända från starten och för några veckor sedan kom så ett nytt efterlängtat livstecken från dem i form av singeln ”Alla sångerna” som släpptes fredagen 6 november. Det är fyra och ett halvt år sedan förra singeln ”Så länge vi andas”, så visst är det efterlängtat. Så här mycket gillade jag den och nu ser jag fram mot att tycka till om detta nya alster.

Zzaj alla sångerna
Zzaj: det vackert och smakfullt formgivna omslaget till ”Alla sångerna”, 2015

Den nya singeln är en eftertänksamt existentiellt reflekterande låt som tillkommit under mycket speciella omständigheter. Den är stämningsfull och vacker och den har ett sorgligt förspel.

Tidigt i juni 2014 kunde vi läsa om saxofonisten Mats Gunnarssons sorgliga och alltför tidiga bortgång genom en olyckshändelse. Mats Gunnarsson hade spelat med många artister genom åren, men för mig var han ändå fortfarande allra mest Zzajs saxofonist. Vet att han bodde nånstans i Gröndal för jag såg honom då och då genom åren eftersom jag ju själv bodde på Nybohov/Liljeholmen och rörde mig mycket i de krokarna.

”Alla sångerna” är en hyllning som bandet dedicerat till sin bortgångne vän och det som är mest speciellt med låten är kanske att man mixat in Mats vackra saxonfonspel från tidigare Zzaj-inspelningar. Låten ”Alla sångerna” i sig är helt ny, men Mats Gunnarsson medverkar också genom de tidigare sånger han medverkat i. Fint.

Att singeln dessutom är inspelad i klassiska Soundtrade studios i Solna där Zzaj spelade in sitt debutalbum länkar även det på ett symboliskt sätt till bandets historia. Bandet som nu förutom Anna Nederdal fortfarande består av Lars ”Billy Bolero” Hansson och trummisen Christian Callert. Vid den här inspelningen medverkade även Anders Lundström på keyboards och Lars Danielsson på bas.

På sin FB-sida berättar Zzaj att tanken var att ”göra en långsam men samtidigt stor låt”. Och det har de utan tvivel gjort för det här är som jag inledningsvis sa en mycket eftertänksam reflekterande låt. Och den är långsam och mycket värdig i tempot som ligger nånstans runt 64-65 bpm. Bara litet snabbare än sekundvisaren på klockan, eller en riktigt lugn vilopuls.

De flesta danslåtar ligger nånstans mellan 120 och 130 bpm så visst är detta långsamt. Det är som en riktigt lugn och stilla tryckare; som sista dansen en lördagkväll. Och det kan man ju säga att det också var tänkt att vara eftersom det är en hyllning till någon som rest hem. Och texten är vackert och stillsamt reflekterande kring det existentiella grundproblemet, detta att vi försvinner en efter en.

Zzaj 2015
Ja jag gillar verkligen den enkla smarta formgivningen

Timingen känns passande för mig som inom loppet av några månader detta år förlorat två älskade vänner som funnits så länge i mitt liv och betytt så mycket för mig. Två vänner som, liksom Mats Gunnarsson, lämnat den här världen alldeles, alldeles för tidigt. Detta är något som lämnat mig djupt sorgsen och fundersam. Sorgsna och tomma känslor och funderingar har kommit och gått i efterdyningarna till de två begravningar jag i år gått på.

Därför känner jag starkt för den här fina låten som jag gärna hade spelat för mina vänner Bill och Maria som nu finns på andra sidan. Jag vet att de gillat den. När jag tänker på hur oerhört mycket jag och Maria en gång lyssnade på Zzaj då när vi var ett par 1988-1990 känns det nästan overkligt. Det var ju i själva verket hon och jag som då satt under filten ”hemma i soffan med Zzaj och té” och myste till den här musiken så många höstkvällar.

Just det här mystemat med Zzaj och té i soffan som jag skrev om då den första blogghösten 2007 är festligt nog något som dykt upp i litet andra sammanhang genom åren. Mina formuleringar har lånats in av andra, vilket ju känns litet smickrande.

Men åter till låten nu. Förutom det lugna tempot och behagligt mjuka soundet är det förstås åter Anna Nederdals varma röst med sitt speciella vibrato som är Zzaj. Man kan säga att Anna är Zzaj på liknande sätt som Petra Marklund är September. En exceptionell kvinnlig sångerska som kommit att bli synonym med sitt band. Annas röst har jag skrivit mycket om tidigare så jag nöjer mig med att konstatera att den fortfarande är lika personlig och varm som alltid och omedelbart igenkänningsbar. Hon har en unik röst som ingen annan.

Liksom den här låten går i ett lugnt tempo så jobbar bandet Zzaj i ett mycket lugnt tempo då medlemmarna har mycket annat för sig. Ändå hoppas jag att de inom de närmsta åren ska ha jobbat sig fram till en ny fullängdsplatta. Hoppas kan man ju alltid…


Zzaj: ”Alla sångerna”, 2015

Kommentera

