Star Wars VII- tillbaka till ursprunget

Ja nu är det nära. Imorgon kväll är det stor svensk/europeisk filmpremiär för en av årets i särklass mest omtalade filmer – Star Wars VII ”The Force awakens”.

Om man ska lita på spontana reaktioner från gårdagens amerikanska världspremiär så verkar regissören J.J. Abrams verkar ha lyckats med sitt uppdrag, att återupprätta Star Wars inför kritiska fans. Jag läser om omedelbara positiva reaktioner och fansen verkar dra en suck av lättnad att den nya filmen åter är mer som Star Wars ska vara. Som de gamla filmerna. Inte som de tre mellanfilmerna som ju fick ett mer blandat mottagande.

För denna sjunde film är som ni säkert vet en fortsättning på de tre filmer vi känner som de första. Detta är en sequel inte en prequel och har beskrivits som en återgång till det gamla, inte bara för att de gamla skådespelarna återvänder  sympatiskt och korrekt åldrade, inget sminkande är nödvändigt, utan också för hur filmen berättas.

Och mer exakt vad det innebär kommer jag att få se imorgon kväll…

…för det är fortfarande sant intill denna dag att ingen film jag någonsin sett har haft en sådan enorm påverkan och betydelse för mig som den ursprungliga Star Wars-filmen från 1977 – eller ”Stjärnornas Krig” som vi lika ofta brukade säga – hade för mig när jag såg den första gången. Det är i dagarna 38 år sedan men minnesbilden av hur denna episka klassiker fullständigt svepte med sig den SF-intresserade och fantasifulle 9-åringen är fortfarande kristallklar.

Calle Star Wars A new hope 1977
Calle: Star Wars ”A new hope”, 1977

Den filmen – George Lucas chansning och mästerverk – satte en helt ny standard och liknade inget jag sett tidigare. Det var ett paradigmskifte. En saga som utspelade sig ”A long time ago in a galaxy far, far away….”.

Star_Wars_Episode_VII_The_Force_Awakens

Så hade också de tre ursprungliga stjärnorna Harrison Ford, Mark Hamill och Carrie Fisher mötts av dånande ovationer i samband med gårdagens premiär. Jag ser mycket fram mot att få se dem.

Jag måste säga att det är väldigt längesen jag var så här begeistrad inför en filmpremiär. Inte sedan Sagan om Ringen-filmerna för 10-15 år sedan har det känts på det här sättet. Den här recensionen ser jag fram mot att få skriva…

Trailern till filmen ser ut så här:

4 svar to “Star Wars VII- tillbaka till ursprunget”

  1. Fast just nu sitter jag och grämer mig över att Star Wars VII har premiär så tätt inpå att den tränger ut MockingjayII innan jag hunnit se den på stor duk.😉
    Den filmen har jag faktiskt sett fram emot ännu mer, och inte kommit iväg på i tid. Håll med om att en viss sorts filmer de gör sig bäst i rätt monumentalt format med superljud, ser man dem första gången på garderobsbio eller på teven hemma är det aldrig samma sak?

    • Ja visst, vissa filmer gör sig absolut mycket bättre på stora dukar med superljud. Så är det verkligen. Hoppas du hinner se Mockingjay II i en sådan salong!

  2. Jag älskade den filmen! Ser fram emot nästa som ska komma nu i jul tror jag 🙂

Kommentera

